Yoga World
Annons
Annons
Meditation

Konsten att meditera i en bilkö

Zeninspirerade visdomar som hjälper dig hantera livets oundvikliga förseningar och svårigheter.

Idag känns det nästan som att vi stöter på förseningar och liknande irriterande småproblem så fort vi stänger ytterdörren bakom oss och lämnar huset. Så här ser det ut för de flesta av oss till och från, det är ett välkänt faktum, men vad som kanske inte är lika allmänt känt är den känslomässiga kostnaden för den här anhopningen av problem – och det är denna energitjuv som till stora delar ligger bakom det vi även kallar vardagsstress. Jag har själv fått känna på det här. Under ett år eller så hade jag ett jobb där jag körde hundratals mil i veckan utöver att varje dag jobba åtta timmar på kontoret. En orimlig ekvation redan på pappret, och hur illa det var med bilköerna avgjorde om min vecka skulle bli omöjlig eller bara galen. Att sitta fast bakom ratten i en bilkö är värre än att hamna på ett flygplan som tvingas vänta på att lyfta eller ett tåg som är försenat. Du måste fortfarande köra, om det så bara är stötvis. Du kan inte slumra till, ta en liten promenad eller förlora dig själv i en god bok.

Vissa förare blir så stressade bakom ratten att det leder till mordiskt raseri. Enbart i USA sker runt 1 200 (ett antal som dessutom stiger) incidenter varje år där bilförare helt enkelt tappar fattningen. Drar man det till sin spets kan det alltså bli en fråga om liv eller död att lära sig hantera den här stresskällan. Kom ihåg att det som händer dig är en ”stressor”. ”Stress” är din reaktion. Alltså kan du bli ett offer för din självgenererade ”stress” eller så kan du lära dig hantera den bättre. I Asien har stresshantering varit på tapeten i århundraden. Så här skriver jag i min bok Practical Zen for Health, Wealth and Mindfulness: ”När jag studerade i ett zentempel i Japan fick vi regelbundet besök av sönderstressade tjänstemän och chefer som hoppades kunna vända trenden innan deras hälsa fullständigt kollapsade. Diskussionerna om karoshi, det japanska fenomenet där folk faller ihop och dör av överansträngning på arbetsplatsen, var ständigt närvarande. Vi fick även besök av freeters, personer som valt att jobba deltid i ett försök att komma undan den skoningslösa karriärjakten, men som istället fastnat i en tillvaro med ett lika stressigt jobb – fast nu utan anställningstrygghet och meningsfulla arbetsuppgifter.”

LÄS OCKSÅ: Yoga och snällhet med Micael Dahlén

DITT EGET ”BILKÖ-RETREAT”

Så vad händer om vi applicerar några av de där uråldriga livsfärdigheterna på ett modernt, västerländskt stressfenomen av idag – bilköerna. Bästa stället att börja på är att påminna dig själv om att ja, du kommer att råka ut för tillfällen då du eller någon annan blir försenad. Det är beklagligt men troligtvis inte katastrofalt. Kanske hjälper det om du ägnar ett ögonblick åt att tänka igenom de värsta konsekvenserna du riskerar att råka ut för till följd av förseningen – skulle du överleva dem? Jag tror nästan att du skulle hålla med om att så är fallet. Min lärare Shinzan Miyamae brukade konstant citera zenordspråket Nana korobi, ya oki: ”Fall omkull sju gånger; res dig upp åtta.” Människor har en förvånansvärt stor förmåga att studsa tillbaka upp efter att ha fallit omkull. Att stressa upp sig över en situation kommer inte att göra den bättre. I exemplet med bilkön finns det konkreta saker du kan göra, som att ringa dem du är på väg till och förvarna om att du sitter fast i en bilkö och riskerar att bli sen. Det är troligare att du möts av sympati än avsky. Och sen, när du har gjort vad du kan, är det bara att ladda för ditt ”bilkö-retreat”. Ja, du läste rätt! Tänk på ditt fordon som din tillfälliga eremithydda där du nu kommer att genomföra en improviserad meditationsritual. Vi låter oss inspireras av de tre hemligheterna, ett uråldrigt buddhistiskt ramverk som vi använder oss av på våra zenyogautbildningar då vi finner det väldigt användbart:

Annons
Annons

1. DIN KROPP

Gör det bekvämt för dig: du kommer visserligen inte att kunna göra yogapositionerna fullt ut i bilen, men du kan fortfarande skaka loss i kroppen och sträcka och vrida på dig. Låt så mycket stress som möjligt rinna av dig och kom sedan tillbaka med kroppen till en upprätt, balanserad position. Inom zen har vi talesättet igi soku buppo: ”En korrekt och värdig hållning är detsamma som Buddha Dharma.” Med andra ord – sitt som en Buddha och börja känna dig som en Buddha. Att sitta korrekt och värdigt handlar om att finna en avslappnad jämvikt i din rygg, samtidigt som du förlänger ryggraden, placerar händerna i knät, låter blicken vila mjukt på en punkt framför dig samt sänker och håller hakan lätt tillbakadragen.

2. DITT ANDETAG

När kroppen är redo och upprätt ökar dina förutsättningar för att kunna andas bra. En stressad person andas ytligt, det vill säga drar bara ner luften till viss del, medan en avslappnad persons andning får kraft av diafragman och kan kännas hela vägen ner i magen. När du medvetet förändrar ditt andetag, förändrar du också automatiskt hur du mår. Inom zen riktar vi uppmärksamheten mot att magen lyfts och sänks, vi försöker inte forcera eller manipulera andetaget, utan stannar helt enkelt med de sensationer som skapas genom att magen höjs och sänks. ”Var medveten om kroppen i kroppen”, är Buddhas instruktion till oss när det kommer till att praktisera med andetaget. Med andra ord handlar det inte om att du står utanför och tittar på andetaget; du är i det, surfar på det.

3. DITT MEDVETANDE

Fokusera din uppmärksamhet på andetaget och behåll samtidigt ett öppet sinne och ett öppet hjärta. Tillåt livets alla processer, inklusive tankarna, känslorna, frustrationen och oron att stiga upp till ytan och passera. I den bästa av världar så håller du inte fast vid något, men skjuter heller inte något ifrån dig. Om du märker att du dras med i tankar, grubbel och oro, försök att smalna av din uppmärksamhet till endast andetaget. Märker du istället att dina inre processer flödar lätt, tillåt ditt andetag att mjukna och utvidgas.

Vissa tankar och känslor kan ibland vara extra envisa, det kan kännas som att de formligen skriker för att få din uppmärksamhet. Ge efter om så är fallet. ”I eldens mitt blommar lotusen”, är ett talesätt vi har inom zen. Försök alltså sitta kvar med känslan eller tanken, även om den plågar dig. Finn den fysiska platsen för känslan och bara var där. Låt ditt fokus skifta från andetaget och bara var mitt uppe i den jobbiga känslan. Blir känslorna för intensiva är det helt okej att ta en paus och komma tillbaka till andetaget, men öva dig på att försöka stanna kvar längre och längre för varje gång. Jag garanterar att det jobbiga kommer att börja förändras. Känslorna kan skingras, bli till värme, förflytta sig någon annanstans, eller till och med intensifieras för en stund – det viktiga att komma ihåg är att de kommer att förändras och till slut släppa. Kom tillbaka till andetaget när så sker. Är du nyfiken på mer så utforskar vi den här processen mer i detalj i Practical Zen, men de här tipsen ger dig tillräckligt för att komma igång.

Text: Julian Daizan Skinner

LÄS OCKSÅ: Konsten att verkligen bli bra på något
LÄS OCKSÅ: Att vara grundad – så funkar det

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.