Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Yoga World
Annons
Annons
Kost

Kimberly Parsons slår hål på näringsmyterna

Näringslära är ofta ett väldigt förvirrande ämne och det blir inte bättre av att livsmedelsföretagen förvirrar oss ytterligare genom att märka sina varor med ”lätt” och ”sockerfri”. Det leder tvärtom ofta till att konsumenterna köper varor de tror är hälsosamma, medan de i själva verket inte har någon aning om hur (o)nyttiga dessa livsmedel faktiskt är. I dagens samhälle har ”att vara hälsosam” många definitioner och extremfall förekommer. Människor följer de allra senaste dieterna och tappar förmågan att lyssna till sin egen kropp och kan därmed inte ge den vad den behöver och önskar. Jag anser att ett av de viktigaste verktyg vi kan förse oss själva med är kunskapen om hur vi ger vår kropp den näring den behöver för att bibehålla en god hälsa och leva ett långt och lyckligt liv.

Här följer några näringsmyter som Kimberly Parsons – naturopat, kock och författare av The Yoga Kitchen – tröttnat på att höra av sina patienter inne på praktiken, och de svar hon ger dem:

”Jag har slutat äta socker, så nu äter jag inte längre bananer, bär och morötter”

Sockrets skadliga verkan är en av få saker som de allra flesta experter faktiskt är överens om. Alla vet att socker är onyttigt och de flesta hälsomedvetna människor försöker undvika att äta det. Allt socker bryts ner till glukos i kroppen, som våra celler använder som energi. Skillnaden mellan den sockerbit du stoppar i kaffet och det naturliga socker du finner i en frukt är dock vitaminerna och mineralerna. Naturligt plantbaserat socker är inte bara nyttigt utan är även i viss mängd en nödvändig del av kosten hos aktiva människor. Det är sant att vi bör undvika raffinerat socker i största möjliga mån, och det är heller inte bra att äta stora mängder torkad frukt, men jag tror att plantbaserat socker inom rimliga gränser både är naturligt och säkert att inta.

”Att äta mer protein kommer göra mig stark och hjälpa mig bygga mer muskler”

I förhållande till vikten är gorillan världens starkaste djur. En fullvuxen gorilla kan lyfta upp till 2000 kilo – motsvarande vikten av cirka 20 människor – och över tio gånger sin egen kroppsvikt. Och gissa vad världens starkaste djur äter? Ungefär 67 procent av gorillans föda kommer från frukt, 17 procent från blad, frön och stammar och enbart 3 procent kommer från proteinkällor som termiter och tusenfotingar. Det finns alltså inga bevis på att en proteinrik kost ger mer muskler. Istället ska du fokusera på att få i dig tillräckligt med protein för att dina muskler ska kunna återhämta sig efter ett träningspass. Större muskler får man genom att utmana musklerna över tid. Jag tycker att vi alla ska följa i gorillans fotspår och äta en plantbaserad kost, som bönor, korn, grönsaker, frukt och nötter. Dessa ger oss tillräckligt med protein för att uppfylla våra behov, och ger oss dessutom fibrer, antioxidanter och essentiella fytonäringsämnen.

Annons
Annons

LÄS MER: 6 enkla levnadsregler enligt Kim Parsons

”Agave är ett nyttigt alternativ till socker”

Många hävdar att agave är naturligt och det marknadsförs som ett diabetesvänligt sötningsmedel som inte avsevärt höjer blodsockernivåerna. Men om man tar en närmare titt på vad agave faktiskt innehåller ser man att det är ett ytterst processat och helt vanligt raffinerat socker. I sitt naturliga tillstånd innehåller agave nyttiga ämnen så som fruktaner, vilka sägs ha en hälsosam verkan på både matsmältning och insulin. Men när agave processas och tillverkarna bryter ner dessa fruktaner till fruktos genom att utsätta sockret för värme och/eller enzymer förstörs alla nyttiga egenskaper som den naturliga agaveplantan besitter. Istället blir den till en sirap som i butikshyllan marknadsförs som nyttig. När mina patienter eftersöker en nyttig sockerersättare brukar jag istället rekommendera honung och dadlar.

”Jag borde äta mindre avokado eftersom det innehåller mättat fett”

Trots att det är sant att avokador innehåller mycket fett, är fettet de innehåller ett nyttigt, enkelomättat sorts fett. Till skillnad från mättat fett sänker enkelomättat fett kolesterolhalten och kan bidra till viktnedgång. Sanningen är att avokador aldrig kommer göra dig överviktig, även om du äter en om dagen. Dessa krämiga frukter passar till de allra flesta måltider och jag rekommenderar dem starkt till alla mina patienter.

”Lättmjölk är nyttigare än standardmjölk”

Lättmjölk är en produkt där de naturligt förekommande fetterna som finns i vanlig mjölk har avlägsnats. I flera år har vi fått höra att lättmjölk är nyttigare eftersom den innehåller mindre fett och därför minskar risken för bland annat kardiovaskulära sjukdomar. Dessvärre är sanningen att lättmjölken faktiskt inte innehåller några näringsämnen som är av värde för oss. A-, D-, E- och K-vitaminerna som naturligt förekommer i mjölk är fettlösliga, vilket innebär att de behöver fett för att kunna absorberas av kroppen. Kalcium absorberas dessutom lättare med hjälp av D-vitamin, men eftersom D-vitaminerna behöver fett bryter lättmjölken hela absorberingskedjan och gör mjölken helt tom på näringsämnen. När jag rekommenderar mjölk till mina patienter handlar det om ekologisk standardmjölk. Lätt- och mellanmjölken ber jag dem lämna kvar i butikshyllan.

LÄS MER: 7 myter om yogis

Lämna en kommentar

1