Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Yoga World
Annons
Annons
Möt

Karin Björkegren Jones: Så lever du ett stressfritt liv

Kan man leva ett stressfritt liv? I sin nya bok, betitlad just Ett stressfritt liv svarar hälsoinspiratören och yogaläraren Karin Björkegren Jones ja på den frågan. Yoga World tog en pratstund med Karin för att få veta mer.

Stress är varken något modernt västerländskt påfund eller ens något rakt igenom ont. Människan har i alla tider upplevt stress och i många hänseenden rent av varit beroende av mekanismen för sin överlevnad. Men, som de flesta av oss redan vet, har den livsstil vi skapat i västvärlden lett till att stress i mångt och mycket förlorat sina positiva egenskaper – att få saker och ting gjorda, att reagera snabbt och effektivt i pressade situationer – och istället blivit något som kan påverka oss till den grad att vi blir fysiskt sjuka av det. Allt fler drabbas av och blir sjukskrivna på grund av utmattningssyndrom och utbrändhet och alla är överens om att vi måste hitta en lösning för att vända den onda spiralen. Men kanske är lösningen enklare och finns på närmare håll än vad vi tror?

Den välkända yogaprofilen och hälsoinspiratören Karin Björkegren Jones har levt med stress i hela sitt liv. Redan som tioåring skrev hon följande dikt: ”Närhet och stress, varför är det jämt sån stress. Jäkt. Och varför är det ingen närhet till varann utan till tunnelbanan. Varför ska det vara så? Jag får ont i magen varje gång man går i stressens kö.”

Idag är Karin 50 plus och har efter ett helt liv i den oerhört stressiga mediabranschen och en tuff kamp mot hormonell och inflammatorisk cancer i sitt högra bröst gjort ett omtag för att hitta en mindre stressig vardag.

Ett-stressfritt-liv-3
Karin Björkegren Jones härliga bok Ett stressfritt liv.

I den oerhört vackra boken Ett stressfritt liv tar hon ett helhetsgrepp på välmående för både kropp och själ och ger tips och råd om hur man skapar de små men livsviktiga pauserna i livet. Karin är noga med att påpeka att det inte finns någon ”quick fix” i det här fallet och att vägen till ett stressfritt liv är högst individuell.

– Ge inte bort expertrollen till någon annan, för det är du som är experten på ditt eget liv, menar hon. Det är du och bara du som vet vad som funkar bäst för dig. Om man får stresspåslag av att gå ut och gå i skogen kanske man inte ska göra det. Man måste hitta det sätt som passar en själv, utan att behöva känna att det är något fel på en. Men det vi behöver är pauser. Stress är inte farligt, det är att inte pausa däremellan som är farligt och jag tror inte att vi har förstått vad det innebär att varva ner på riktigt. Att varva ner är inte att sätta sig framför tv:n eller datorn, det är att vila sig från alla dessa intryck. Det här är inget jag har kommit på, det finns forskning som visar detta.

Hittade yogan

Karin beskriver sig själv som en väldigt stresskänslig person, men att det samtidigt finns något med stress som hon går igång på.

”Som många andra kan jag ibland tänka att jag föddes in i en stressad tillvaro, som om jag marinerats i stress och att mitt liv mest handlat om att hitta de bästa verktygen för att må bra. Att lära om och faktiskt lära nytt”, skriver hon i boken. Starten för Karins resa mot att hantera stressen var när hon som 36-åring hittade yogan.

– Jag testade yoga när jag var runt 30, men då passade det inte riktigt mig. Men så hittade jag ashtangayoga när jag var 36; det var en fysisk form av yoga och då märkte jag att jag blev lugnare efter passen; jag hade lättare att sova och gick inte i spinn lika lätt. Jag tror att många uppstressade västerlänningar måste gå den fysiska vägen först, för att sedan kunna komma till ro. Numera har jag lärt mig att komma ner i varv utan att köra slut på mig. Yoga är inte ett vaccin mot livet och mot allt det jobbiga som händer. Livet kan vara tufft även om man yogat hela livet, men det är ett fantastiskt verktyg för att hantera allt det jobbiga och smärtsamma.

Annons
Annons

Med yogautövningen kom också den enskilt viktigaste punkten för Karins avstressning – något som hon ser som en nyckel för alla som har bekymmer med stress och oro.

– Andningen är så viktig, säger hon med eftertryck. Andningen är kroppens bränsle och vi slarvar jättemycket med den. Under mina cytostatikabehandlingar, där jag var tvungen att hantera allt från stress till dödsångest, illamående och kortisonpåslag, kunde jag använda andningen som en sorts medicin. Det innebar att jag inte behövde ta mediciner som gav mig biverkningar och som i sin tur kräver andra mediciner för att häva biverkningarna. Jag andades mig igenom sorg, ångest, illamående och dödsångest. Andningen är som en bästa vän som kan hjälpa dig lindra smärta, ilska och stress. Tänk att vi själva går omkring och bär på det allra bästa redskapet!

Stresshantering

Många av oss använder träning – yoga, löpning, gym eller gruppträning – som ett sätt att hantera vår stress och kanalisera den frustration och press vi samlar på oss under dagen och veckan. Paradoxalt nog kan denna avstressningsfunktion bli en stressfaktor i sig, på så sätt att vi blir stressade av att vi på grund av omständigheterna inte hinner eller kan träna så mycket som vi vill. Finns det något sätt att komma runt det?

– Det där är ju svårt, säger Karin. Man ger sig ut och springer eller bränner av ett yogapass och får ofrivillig stress på köpet. Återigen tror jag att det gäller att tänka på sin andning. Det är inte rörelserna eller positionerna, att springa längre eller att lyfta tyngre som är det viktiga, det är att faktiskt vila efter sina pass. I yoga är savasana den allra svåraste ställningen för de flesta, det bara rycker i benen på dem. Och på mig (skratt). Det ÄR svårt att varva ner när man tillåtit sig att varva upp, men det är det vi måste lära oss. Det, och att andas.

Yogan är som bekant en naturlig del av Karins vardag, men frågan är om det finns någon annan träningsform som hon tycker är avstressande och som hon kan rekommendera?

– Jag gillar promenader, det funkar för mig. Och när jag är utomlands tycker jag att havsbad är fantastiskt. En indisk läkare rekommenderade en timmes havsbad varje dag och när jag hade ett yogaretreat i Grekland med Alexandra Pascalidou i maj berättade hon att grekiska kvinnor och män också rekommenderas det av grekiska lärare. Det kan vara något med saltvattnet och vattentrycket, men att hålla på att trampa vatten med någon man tycker om är fantastiskt. Det är både träning och en riktig hälsokur. Så nu vill jag bara åka till havet och trampa vatten (skratt).

Cancerbesked

Dagen efter midsommar 2012 fick Karin beskedet att hon hade cancer i sitt högra bröst – ett besked som fick henne att gråta ”ett helt livs tårar” och börja planera sin egen begravning. Men det var också ett besked som fick henne att bestämma sig för att leva och som fick henne att på allvar stanna upp och ifrågasätta sitt liv och sina val. Att hon delar upp sitt liv i före och efter cancern är därför inget konstigt och hon ser tydliga skillnader i sig själv efter den där skiljelinjen.

– En kompis till mig brukar säga att om det blivit någon skillnad så är det att jag blivit både allvarligare och tramsigare. Jag har nog blivit mer av det jag är och idag skiter jag faktiskt i att vara till lags. Jag är den jag är, men tänker så klart inte vara det på bekostnad av någon annan, men framför allt inte på bekostnad på mig själv. Jag har lärt mig att man inte behöver veta allting, eller ha en åsikt om allting. Jag tycker att jag är en bättre person nu och jag gillar att vara med mig själv, det är fantastiskt.

Fler pauser

Trots att Karin lärt sig att pausa och stanna upp och insett både hur viktigt och svårt det är, kämpar hon precis som alla vi andra med att hålla stressen stången. Och det är en livslång kamp, som vi alla måste vara införstådda med, menar hon.

– Jag är inte hundra procent stressfri. Det tror jag aldrig att någon människa blir. Man kan inte gardera sig mot livet eller mot det som händer. Men: däremot har jag lärt mig att lyssna på mig själv och på min kropp. Jag känner efter. Jag väljer bort saker. Jag kan inte ha tre möten på en dag och samtidigt klämma in en fika. Jag kanske inte har blivit mer stressfri, men jag har blivit mer noggrann med att ha pauser i mitt liv. Jag tror inte att det är tillfälligheter att yoga och mindfulness ökat så explosionsartat i västvärlden. Det är för att vi söker någonting, vi längtar efter att komma till ro i oss själva. Själen längtar efter det.


KARINS 5 TIPS FÖR ETT STRESSFRITT LIV

1. Investera i din andning
Mycket kan bli bättre i ditt liv om du börjar lägga lite tid på och också utmana din andning. Kanske handlar det framför allt om att inte fortsätta att bara ta andningen för given.

2. Logga ut
Så enkelt, men ändå så svårt. Kolla mail max en gång om dagen, sätt telefonen på ljudlös, avhåll dig från att uppdatera Facebook och Instagram. Logga ut, helt enkelt.

3. God sömn = god hälsa
Om du aldrig känner dig utsövd när du vaknar på morgonen kan det vara hög tid att investera i bättre sömn. Sömnen är livsviktig och den bästa medicinen; när du sover på natten kopplas det självläkande systemet på.

4. Förenkla!
Städa ur livet, radera kontakter i telefonen som inte ger glädje och energi, töm datorn på gamla mappar, städa garaget och källaren. Gör enkla måltider, enkla julfiranden, enkla semestrar.

5. De viktiga pauserna
Vi behöver många pauser. Mikropauser, vila, vila på maten, siesta, tupplur, powernap – kärt barn har många namn. Eller att ”tanta”, som jag döpt det till; en alldeles perfekt liten paus i ditt liv.

Tipsen är hämtade ur Karins bok Ett stressfritt liv.

Övrig text: Ola Karlsson Foto: Anneli Hildonen


LÄS MER: Första hjälpen för högkänsliga – författarintervju med Åsa-Saga
LÄS MER: 5 bra skäl att yoga

Lämna en kommentar

1