Yoga World
Annons
Annons
Kost

Finns det ett liv utan kaffe?

Svenskarna älskar sitt kaffe, men kan koffeinet i vårt älskade java vara en källa till ångest? Yoga Worlds reporter Lisa Harrison bytte ut kaffe mot matcha och blev fri från sina ångestattacker.

Se framför dig hur du sitter på jobbet vid ditt skrivbord, det är måndag morgon, du har en kopp kaffe framför dig och du undrar i ditt stilla sinne: fixar jag det här? Kan jag verkligen lösa de här problemen som jag ställs inför? Rösten inuti huvudet blir bara högre och högre, pulsen stiger och du känner hur det blir lite svårare att andas för varje minut som går. Rummet verkar krympa och du tvivlar helt plötsligt på om någon i hela världen tycker om dig! Nu har du kanske inte känt exakt så, men så här upplever jag tillvaron alltför ofta. Jag har ett väldigt stressigt jobb (som jag dock älskar) och jag kämpar bitvis med panikångest, som kommer i perioder. För inte så länge sedan upplevde jag att mina ångestperioder blev tätare.

Jag drack då ungefär två koppar kaffe per dag (vilket jag vet ändå inte räknas som någon särskilt hög konsumtion) och hade ingen aning om att det påverkade mig negativt – förrän jag slutade med det. Jag upplevde inte att jag fick den där kicken av kaffet som alla pratade om, det fick mig inte att känna mig mer alert eller vaken. Vad jag inte insåg då var att mitt nervsystem var så överbelastat att det ändå inte var kaffe jag behövde – det var inte ens möjligt att kicka igång mitt system på det sättet. Jag träffade en expert på medicinalväxter som rådde mig att sluta dricka kaffe helt och hållet. Efter bara tre dagar kände jag mig klarare i huvudet. Jag hade inte lika mycket humörsvängningar och mina energinivåer var jämnare. Kaffe är ett stimuli som påverkar nervsystemet.

Annons
Annons

I mitt fall innebar det att min kropp trodde att mitt system befann sig under ständig attack: tankarna irrade och när koffeinkicken hade klingat av hade jag värk i hela kroppen och var helt slut, ungefär som om jag hade varit ute och sprungit i tre timmar.

Det händer att jag fortfarande får ångest, och kaffet bär inte uteslutande ansvaret för att jag bitvis är uppe i varv och inte mår bra, men jag får inte längre de där värsta attackerna som jag brukade uppleva. Jag hade inte särskilt mycket lust att konsumera koffein i någon form alls efter att episoderna med panikångest hade blivit färre, men jag hade läst att matcha skulle vara bra mot insomningssvårigheter och ville därför prova det.  Jag upplevde att matcha hjälpte mig komma till ro kvällstid, men också motverkade den där eftermiddagsdippen som så många upplever. Koffeinet från matcha utsöndras långsamt i kroppen så energinivåerna håller sig jämna, och du slipper dippar och toppar under dagen. Jag upptäckte också att värken jag så ofta fick i musklerna, i synnerhet efter en ångestattack, kom mer sällan efter det att jag började dricka matcha.

Om jag får en ångestattack idag vet jag åtminstone att det beror på något, att det finns en tydlig orsak, och kan då försöka ta reda på vad den orsaken är (ofta beror min ångest på att jag har lågt blodsocker). Jag har lärt känna min kropp bättre och det hjälper mig att hantera ångesten när den gör sig påmind – istället för att känna mig som fånge i min egen kropp så kan jag bistå den med vad den behöver. Om du känner igen dig i det jag berättar så är mitt tips till dig att börja lyssna på och lära känna din egen kropp – få en bild av hur du brukar reagera i olika situationer. Ofta händer det mycket i kroppen som vi inte är fullt medvetna om. Var uppmärksam på vilken effekt olika sorters mat och dryck har i din kropp och hur du reagerar efter att ha ätit eller druckit olika saker.

Ångest är ofta kopplat till vad vi äter – när jag fick hjälp att justera min kost gjorde det jättestor skillnad för mig så tveka inte att vända dig till en dietist om du tror att du skulle behöva lite professionell hjälp. Jag fick de verktyg jag behövde för att kunna må bättre.

Ångest kan ha djupt liggande orsaker, men ibland – som i mitt fall – kan det till största del handla om att göra ganska simpla förändringar, som att byta ut kaffe mot te.

Text: Lisa Harrison

LÄS OCKSÅ: 5 anledningar för yogisar att fortsätta älska sitt te
LÄS OCKSÅ: Gå sin egen (yoga)väg

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.