Yoga World
Annons
Annons
Möt

Duncan Peak – yogi på topp down under

Pionjären Duncan Peak, grundare till den framgångsrika yogakedjan PLAY, berättar om hur han med två tomma händer byggde ett av branschens mest inflytelserika varumärken.

Människor världen över känner sig allt mer stressade, och behovet av en lugnare tillvaro har fått antalet yogautövare att nå nya rekordnivåer. Enligt FN ägnar sig nu två miljarder människor åt någon form av yoga. Man hittar yogastudior i stort sett överallt – till och med i mindre städer – samtidigt som det startas nya klädmärken i en rasande takt. Folk från hela världen vallfärdar till olika yogafestivaler – som förr brukade vara väldigt lokala angelägenheter – för att träffa likasinnade i en inspirerande atmosfär där mindfulness, asana och avslappnande musik står i fokus. Om ett hektiskt schema hindrar dig från att ta dig till studion kan du enkelt träna hemifrån, tack vare det stora utbudet av videoguider online som finns att ta del av till rimliga priser. Kort sagt – yogan frodas och mår bättre än någonsin tidigare.

I Australien har yoga blivit till en lukrativ marknad som omsätter miljardbelopp varje år. Längs vissa avsnitt av landets östkust finns det en studio per 30 invånare och intäkterna beräknas uppgå till 1,1 miljarder australiensiska dollar 2021. Tillväxten är med andra ord enorm.

Duncan Peaks Power Living Yoga sprider sig över hela världen via de yogalärare som utbildat sig hos honom.

FRÅN GATAN TILL STUDION
Men innan hypen tog fart där nere var yoga något som endast ett fåtal invigda ägnade sig åt. En av dessa var Duncan Peak – en tatuerad australiensare med ett leende lika brett som hans axlar. I början av 1990-talet var den då tonårige Peak en värsting som hamnade i trubbel hemma, i skolan och på gatan. En väns pappa tog sig an honom och introducerade honom som 14-åring för raja-yoga, eller vad Peak nu beskriver som ”fem positioner och massvis med meditation”.

Det var inte kärlek vid första ögonkastet, utan snarare en gradvis introduktion till konceptet om att ”livet är så mycket mer än vad som pågår i våra tankar”, för att använda hans egna ord. Mer än tio år senare höll Peak på att introducera en helt ny yogaform i Australien – en modifierad version av ashtanga – som han började lära ut till ett gäng kroppsbyggare i Sydney. Överskottet skänkte han till en lokal cancerstiftelse. Han blev kontaktad av en studio som erbjöd honom en plats som instruktör, och inom bara ett par veckor drog han fulla hus till sina klasser.

Annons
Annons

PRESS PLAY
Det dröjde inte länge förrän studions ägare la märke till Peaks sinne för affärer och bad honom om två saker: att ta över som platschef och vara med och finansiera en företagsexpansion. Han tackade dock nej till det sistnämnda erbjudandet på grund av att det verkade för riskabelt. När kedjan sedan gick i konkurs kontaktade ägarna honom på nytt och frågade om han ville hjälpa till att starta upp en av kedjans studior på nytt.

Historien upprepade sig: Peaks egen powervariant av vinyasa lockade horder med kunder på nolltid. Varumärket Power Living (från Power Living Australia Yoga eller PLAY) startades samma dag som han köpte studion – med hjälp av hans mamma och bror. Den första Sydneybaserade studion fick sedermera sällskap av flera andra över hela landet, samt en i Wellington i Nya Zeeland. PLAY erbjuder idag även välrenommerade instruktörsutbildningar dit folk från hela världen söker sig, och har precis lanserat onlinebaserade klasser under namnet Yogaholics.

På Instagram hittar du Duncan som @yogidunx.

ALL MAKT ÅT FOLKET
Att PLAY ända sedan starten har haft utövarna i fokus är en viktig del i företagets framgångssaga. Duncan Peak räknas av många som en av den moderna yogans pionjärer, vilket till stor del beror på att han utformade sin variant av yoga för att passa så många som möjligt, istället för att rätta sig efter ”elitens” åsikter. Med ett lättillgängligt, styrkebaserat upplägg kryddat med en rejäl dos filosofi och hans  egna personliga yogaupplevelser, lyckades Peak attrahera den breda massan i en tid då de allra flesta associerade yoga med orangeklädda gurus försjunkna i trans.

PLAY:s framgångar med sin lättillgängliga och fysiska variant av yoga återspeglar i stora drag hur den globala yogatrenden startade: det fanns ett uppdämt behov av en fysisk träningsform som inte bara handlar om muskler och adrenalin, utan också bygger inre styrka och förmedlar en känsla av att ingå i en större gemenskap. Hos Power Living står människan i fokus. Peak är företagets VD, men jobbar också på golvet som instruktör.

Yoga är affärsidén och affärsidén genomsyras av yoga. Bland personalen finns det en stor förståelse och respekt för detta, och i bräschen för denna filosofi går den högste chefen som både kan yoga och vet hur man styr ett företag. Periodvis har han kunnat koncentrera sig mer på någon av sysslorna för att antingen utvecklas som instruktör eller fokusera på affärsverksamheten – och på så vis kan VD:n växa som yogalärare och yogaläraren växa som företagsledare.

EN BLOMSTRANDE VERKSAMHET
Majoriteten av alla PLAY-studior drivs av instruktörerna själva, som via delägarskap har investerat i varumärket och byggt upp egna följen i sina hemstäder. Den blomstrande verksamheten lockar många externa finansiärer som vill ha en del av kakan, men Peak släpper inte in vem som helst. ”Visst kan det vara frestande att ta miljonerna som erbjuds och öppna upp nya studior”, säger han. ”Men det intresserar mig inte – vi öppnar bara upp nya ställen med rätt typ av människor.”

Idag har Power Living nio ägare. Peak äger 70 procent av koncernen, som i sin tur äger 60 procent av alla studior (förutom de i Perth och Adelaide som drivs av licenstagare). Power Living är idag värderat till miljontals dollar, men Peak svarar fortfarande på Facebook-meddelanden personligen och alla besökare på de nio PLAY-studiorna behandlas som familj. När jag frågar honom vilken hans drivkraft är svarar han utan att tveka: ”Att vara en del av något större. Det är vad vi ständigt kommer tillbaka till här på Power Living.”

Text: Tahereh Sariban Foto: Leeroy.T

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.