Yoga World
Annons
Annons
Möt

Charlotta brinner för att vara en röst för barnen som inte hörs

Charlotta Lagerberg Thunes lämnade tillvaron som socialarbetare för att föreläsa och skriva böcker på heltid. Ämnet? Högkänslighet, ett personlighetsdrag som gör att man upplever allt så mycket mer.

Det var Charlottas man som föreslog att hon skulle skriva en skönlitterär bok om högkänslighet:

– Jag ville beskriva vad som händer med de barn som har en sårbarhetsgen och växer upp i en torftig och känslofattig miljö, hur de skadas, säger hon och förklarar att det inte syns utanpå hur ett barn mår inuti.

Det är bakgrunden till bokserien om Lovisa, den sårbara och högkänsliga flickan som brottas med skam, skuld och utanförskap. Lovisa växer upp i en dysfunktionell familj där problem sopas under mattan och där mammans psykiska ohälsa går ut över resten av familjen. Mammans narcissistiska beteende blir allt värre och Lovisa tvingas tassa på tå och slå knut på sig själv för att göra alla till lags.

– Den första boken Orkidébarnet skrev jag för att belysa de tysta, snälla, ”lätta” barnen som lyser som solar utåt men samtidigt skriker inuti av rädsla, sorg, vrede och oro, säger Charlotta som brukar inleda sina föreläsningar med orden: ”Det finns många välklädda barn som fryser om själen.”

– Jag brinner för detta att vara en röst för de osynliga barnen som letar efter ett enda vittne. De som inte hörs.

Idag ägnar Charlotta, som är utbildad beteendevetare, en stor del av sin tid åt att arbeta med barn och psykisk ohälsa, bland annat genom sina barnböcker om popcornmannen Poppe. Efter att ha blivit utsedd till årets driftigaste HSP:are 2017 är hon åter nominerad till utmärkelsen, och i mars kom uppföljaren till Orkidébarnet, Fjärilsdrömmar. En bok som handlar om sorg, sjukdom, förlust, upprepningstvång, HSP-perspektivet utifrån yrkes- och familjeliv samt om utmattningssyndrom. Här får vi möta Lovisa som vuxen och läsa om hennes kamp för att leva sin fjärilsdröm. Charlotta hämtar sin inspiration från livet, även om hennes böcker inte är uttalat självbiografiska.

– De flesta har något kreativt inom sig. Kreativitet är viktigt och man kan döda kreativitet med perfektionism och där föds också en skam fram. Kreativiteten kan stundtals bli en överlevnad. Det får man läsa om i Fjärilsdrömmar. Hur den stöttar och hjälper Lovisa att orka genom att hon kanaliserar sina tankar, smärta, drömmar och oro genom målningar, odlingar och i skriftens läkande kraft. Det finns mycket tröst och lugn att hämta där.

LÄS OCKSÅ: Yoga och terapi i skön förening

FÖRFATTARDRÖMMEN

Charlotta ville skriva redan som barn. Dagboksskrivandet gick hand i hand med en ständigt pågående inre dialog. Skrivardrömmarna ledde så småningom till en kurs i kreativt skrivande på Linnéuniversitet i Växjö, och 2014 publicerade hon sin första roman Bara för din skull, en bok om socialt utanförskap utifrån klass, kön och etnicitet.
Men vägen till ett liv som författare och föreläsare på heltid har däremot varken varit rak eller enkel.

Annons
Annons

– Jag såg det som ett jättehinder att jag inte vågade föreläsa, tänkte att det gjorde det omöjligt för mig att uppfylla min författardröm. Men som min dåvarande chef uttryckte det: ”Du är inte Reinfeldt” – det kunde ju inte vara hela världen att faktiskt försöka.

Tiden före Charlotta tog klivet in i författaryrket var tuff. I jobbet som socialarbetare utsattes hon för mobbning och hot från klienter – till slut sa kroppen ifrån och hon blev utmattad. Och det var här som yogan för första gången kom in i hennes liv. Men det var ingen lätt start:

– Jag tyckte det var svårt! Jag kände mig ovig och det var först när jag hittade kundalini- och mediyoga som jag hamnade rätt. Andningen är så otroligt viktig! Jag förstod inte hur mycket den påverkade förrän jag blev sjuk och upptäckte kundaliniyogan, säger Charlotta och tipsar om eldandningen som ett väldigt bra verktyg för att lindra stress och oro.
– Om man inte får ner andningen i magen kan man försöka tänka andningen genom ryggen.

LÄS OCKSÅ: Lisa yogade sig hel igen

EXTROVERT OCH HÖGKÄNSLIG

Charlotta beskriver sig idag som extrovert och högkänslig men också HSS, High Sensation Seeker:

– Det är ytterligare en svårighet när man lätt blir överstimulerad men ändå gillar fart, fläkt och äventyr.

Funderingarna på om hon kanske kunde vara just högkänslig väcktes när hon 2012 som 40-åring läste Maggan Hägglunds och Doris Dahlins idag smått klassiska bok Drunkna inte i dina känslor: en överlevnadsbok för sensitivt begåvade.

– Jag är känslig för energier och stämningar och har ett stort behov av att jorda mig. Yogan är det enda som gör mig riktigt lugn fysiskt, men det hjälper också mycket att gå ut och gå i skogen, springa en runda eller bara omge mig med familjen, säger Charlotta som har fått öva på att gasa och bromsa och lära sig att inte hela tiden gå in och agera på andras känslor och behov.

Idag tror man att ungefär 20-30 procent av befolkningen räknas in i kategorin högkänsliga. Dessa personer känner helt enkelt mer, vilket för med sig både för- och nackdelar.

– Jag brukar se det som att högkänsliga helt enkelt har ”känslotalang”, och idag har jag förlikat mig med insikten om att jag är ett kaninlejon, både skör och stark, förklarar Charlotta som länge mådde dåligt över att vara så tunnhudad, inte minst när vissa personer tenderade att använda hennes högkänslighet mot henne.

– Jag frågade faktiskt en läkare en gång om man kan medicinera bort HSP. Han svarade: ”Nej, det viktigaste är att förstå personlighetsdraget och använda sin kreativitet. Det är när man inte använder sin kreativitet som det kan bli farligt.” Jag tror han menade att man kanaliserar och renar mycket känslor genom kreativitet, vilket är extra viktigt för personer med HSP som lättare tar in andras energier och känslosmittas.

Idag vet Charlotta att den bästa ”medicinen” går ut på att använda sin kreativitet, acceptera läget som det är och vara noga med att förbereda sig mentalt inför det som väntar.

– Ett sätt att skydda sig mot andras energier kan vara att mentalt tänka sig en carport som man stänger, eller tre varv rockringar runt sig och ett lock på huvudet som man stänger som ett skydd. Det gäller att lära sig själv, lite på samma sätt som man lär barn något – helt enkelt bli en ny förälder åt sitt inre barn. Det enda man kan göra är att vara ärlig och säga hur man vill ha det, och samtidigt vara medveten om att det inte är säkert att andra personer alltid tar hänsyn till detta.

I sina böcker om Lovisa utforskar Charlotta därför även den koppling som finns mellan högkänslighet och narcissism.

– Narcissister kan vara väldigt charmiga, men är samtidigt manipulativa och den samvetsgranna, högkänsliga personen som gärna bär andras elände blir därför ett lätt byte. Den som blir utsatt för ett narcissistiskt beteende töms sakta men säkert på energi, det är som att narcissisten till slut tar allt livsrum ifrån en. Psykisk misshandel, som att få höra ”jag älskar dig” och sedan utsättas för en totalt motsatt handling skapar svåra sår, säger Charlotta som i de kommande böckerna om Lovisa går vidare på det här spåret och utforskar den skrämmande formen av psykisk manipulation som går under benämningen gaslighting.

Charlottas tipslista till dig som är högkänslig:

  • Pausa med hjälp av yoga
  • Pausa med vila eller ta stöd av stärkande promenader i naturen
  • Bli mer skamtålig, många skäms över sin HSP-personlighet.
  • Tänk på att alla känner skam och att alla är rädda för att tala om den, men att tala om skam gör att den krymper och minskar istället för att växa sig stor och över våra huvuden.
  • Bär din känslighet med stolthet.
  • Möt ditt inre barn och stötta det med både empati och omsorg.
  • Tänk på balansen, att gasa och bromsa i tid. Man får tacka nej!
  • Låt din kreativitet, andlighet och känslostyrka få ta plats.
  • Se över dina nära relationer och känn efter vad du mår bra av.
  • Skydda dig från destruktiva relationer och psykopater.
  • Öva på gränssättning.

Text: Sara Valfridsson Foto: Nina Bohman

LÄS OCKSÅ Hillevi Wahl: ”Ansvar är ett av mina bästa ord, det är att ha makt över sitt liv”
LÄS OCKSÅ Modet att våga kommer genom yoga

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.