YOGA WORLD
Annons
Själsliv

Meditationen som balanserar din prana

Hitta tillbaka till din livskraftsenergi genom andning och visualisering.

Andningen är livets valuta. Utan den skulle vi inte längre existera i våra fysiska kroppar, eller i den fysiska världen. Den är vår länk till livet som sådant på vår planet. Prana, som är känd bland yogis som kroppens ”livskraft”, genomsyrar vårt kött och blod så länge vi kan andas.

Vår livskraftsenergi kan gå upp och ner och när den gör det påverkas vi, ibland kraftigt. Prana, den vitala energi som håller oss levande, påverkar vår arbetsprestation, våra sovvanor och varenda tanke vi tänker. När prana är i obalans går saker och ting inte lika smidigt som de skulle kunna göra.

Vare sig du behöver jorda hög energi, eller höja energivibrationerna kan följande guidade meditation och pranayama (andningsövning) hjälpa. Tekniken utförs föredragsvis på tom mage, eftersom viss mat kan störa våra försök att balansera prana.

Annons

Gör det nu
Börja i en bekväm, sittande position, fri från externa distraktioner. Ta flera djupa andetag för att rensa sinnet och slappna av i kroppen. Använd höger hand och stäng höger näsborre med tummen och andas ut fullt genom vänster näsborre. Andas in genom vänster näsborre medan du räknar till fyra och stäng sedan vänster näsborre med hjälp av höger hands ringfinger. Andas ut genom höger näsborre medan du räknar till sex. Andas in genom höger näsborre och byt sedan sida igen för att andas ut, med samma räkning till fyra och sex. Fortsätt andas växelvis i upp till fem minuter.

Därefter visualiserar du dig ett lugnt och stilla hav och en disig blå himmel. Låt uppmärksamheten stanna vid den punkt där havet och himlen möts. När din inre syn vant sig vid denna bild låter du sinnet fokusera på att utvidga sig längs de två blåa nyanser som skapar den subtila horisonten.

Om du känner dig överstimulerad kan du föreställa dig att din energi sjunker ner i havet. Om du känner dig trött eller sliten kan du föreställa dig hur din energi stiger upp mot himlen. Träna på den här visualiseringen tills du känner en förändring i prana. Så fort du känner dig balanserad flyttar du fokus tillbaka till den där horisontlinjen du ser för ditt inre. Associera denna positiva känsla med den bilden.

Med träning kan du närhelst du behöver justera din energinivå och gå tillbaka till andningen och den prana-stabiliserande bilden av himmel och hav, så att du kommer i balans igen.

Text: Jill Lawson

Läs mer hur du kan Börja morgonen med OSHO-meditation.

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga