Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Yoga World
Annons
Annons
Annons
Yogaliv

#yogaeverydamnday – så får du till det!

Även om du kanske inte kommer att få den perfekta kroppen, eller bli mästare i meditation av att yoga hemma så kan jag garantera en sak: Du kommer att påbörja ett nytt, vackert och meningsfullt förhållande med den viktigaste personen i världen – nämligen du. Så upp på mattan nu med dig bara. 

Jag ska inte ljuga. Jag ställer alarmet lite tidigare än jag behöver, bara så att jag kan snooza en gång med gott samvete. Efter mina extra tio minuter under täcket kravlar jag mig ur sängen, släntrar ut i köket för att koka mig en stor kopp varmt vatten med citron, serverat i min blå favoritmugg. Medan citronen aktiverar matsmältningssystemet blickar jag ut genom fönstret, tittar på molnen och lyssnar på mina andetag. När muggen är tom tar jag fram min klargula, väl använda yogamatta. Jag motar bort den första tanken som far genom skallen: ”Jag borde skaffa mig en ny matta.” Jag kollapsar ner i sittande position.

Jag sätter mig alltid på mattan med intentionen att inte yoga mer än fem minuter. Mitt enda krav är att jag ska göra tre kompletta solhälsningar. Efter det, kan jag lägga av. Men det gör jag aldrig. Det slutar alltid med att jag yogar minst en halvtimme varje dag. Vissa dagar mer intensivt än andra, eftersom min kropp alltid talar om för mig vad den behöver. En kort Krigarposition 2-serie när jag är stel i höfterna, balanspositioner när jag behöver komma i balans. Jag tillåter min kropp att med andningen som kompass leda mig genom varje asana. Det är lätt att känna den fysiska förändringen när mina muskler värms upp och min andning blir balanserad. Medvetenheten börjar komma.

Annons
Annons

Jag avslutar med en kort Savasana, sätter min intention för dagen och hoppar sedan in i duschen.

Till frukost tar jag en grön smoothie, kaffe och lite andra godsaker. Om jag vill ha något salt kanske jag tar lite rostat bröd med skivad tomat och olivolja. Om jag är sugen på något sött tar jag frukostquinoa med torkad frukt och frön. Min kropp talar och jag lyssnar. Medan jag ­förbereder frukosten kanske jag lyssnar på lite soft musik. Jag kanske övar min ­(väldigt dåliga) franska. För det mesta går jag omkring i tystnad och lyssnar på fågelsången, vinden mot rutan och kaffekokarens mjuka brummande.

Att börja dagen med medvetenhet hjälper mig att behålla denna sinnesstämning hela dagen. Samhället ger oss väldigt blandade signaler: jobba mer, jobba mindre; ät grönsaker, eller nej förresten, gör inte det – de är täckta av besprutningsmedel; jogga varje dag, nej, det är inte bra för lederna; nöj dig inte med en partner som inte ger dig allt du behöver, förvänta dig inte att du ska hitta någon som kan ge dig allt du behöver!

I all denna förvirring finns det dock ett glasklart budskap: Du måste hitta tid för dig själv. Oavsett om det handlar om en spadag på egen hand en gång i månaden, din favorityogaklass en gång i veckan, eller att käka middag ensam då och då – egentid är livsviktigt för att kunna ta reda på vad man verkligen behöver. Och att träna hemma är ett väldigt bra sätt att få kontakt med sitt innersta på. Det är så enkelt. Börja smått och håll nere förväntningarna. Daglig träning måste inte vara tuff. Några solhälsningar är allt som behövs för att kicka igång kommunikationen mellan dig och din kropp. Försök göra tre solhälsningar om dagen, så är chansen stor att du kommer att hålla på längre av bara farten. 

Text: Bethany Platanella

LÄS MER: Praktisera yoga – varje dag eller hur ofta?
LÄS MER: Så startar du dagen med medvetenhet

Lämna en kommentar