Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Acroyoga: Avancerade och flygande positioner

Acroyoga är ett lekfullt sätt att träna och bygga upp sin kroppsmedvetenhet, balans, rörlighet och styrka. Kanske har du redan testat programmet med uppvärmning, närvaro, samarbete, stabilitets- och rörlighetsövningar? Eller partneryoga för nedvarvning och avslappning?

Om du nu känner dig redo att ta lite mer ”luft under vingarna” så följer här övningarna för dig. Kom ihåg att i mer avancerade positioner är det viktigt att ha en ”passare”, en person som finns tätt intill flygarparet och stöttar upp om det finns en risk för ”nödlandning”. Ha så skoj och njut av flygturerna!

Dubbelhund

DUBBELHUND

Person 1 intar hundens position och person 2 placerar sina händer framför den andres händer. Person 2 kliver sedan upp med en fot i taget på person 1:s bäcken. Med händerna längre fram får båda mer formen av en hund och med händerna närmare basen får person 2 mer formen av en fyrkant. Person 2 kan testa att sträcka ett ben i taget uppåt (trebent hund).

Flygplan

FLYGPLAN

Person 1 lägger sig på marken och agerar ”bas”. Person 2 som är flygare ställer sig vid basens fötter, lyfter dem och placerar dem mot sina höfter så att det känns bekvämt. Greppa varandras händer och när basen känner sig redo drar denne flygaren mot sig samtidigt som flygaren spänner kroppen och sträcker ut sig. Basen placerar flygaren över sina egna höfter, för när man hittar linjen där blir flygaren nästintill viktlös och således blir positionen stabil och behaglig. Eventuellt så stabil att det går att släppa varandras händer.

Annons
Annons
Baklängesflygplan

BAKLÄNGESFLYGPLAN

Basen ligger ner på rygg och flygaren ställer sig med ryggen mot basens fötter. Basen placerar sina fötter över flygarens säte och upp mot ländryggen. Flygaren greppar basens vrister, lutar sig bakåt och böjer sina armbågar så att basen kan greppa armbågarna och dra flygaren till sig. När basen får upp flygaren över sina höfter och hittar jämvikten flyttar denne sina händer till flygarens axlar. Flygaren kan då välja att släppa basens vrister och hänga armarna utåt sidorna (otroligt skön ”hjärtöppnare”!) eller greppa sina egna vrister och skapa en upp- och nervänd båge.

Om det känns stabilt kan basen släppa ner sina händer och låta flygaren sväva enbart på fötterna. Man kan ta sig ur positionen samma väg som man kom, flygaren tar tag i vristerna och basen skjuter denne tillbaka till stående, eller så sätter basen ner flygarens händer vid sitt huvud, sen drar flygaren ett knä in mot magen samtidigt som basen knuffar flygaren med sina fötter så att denne kliver ur genom ett handstående över basens huvud.

”Jag tycker bara man ska vara flygare i den här formen om man är van att jobba med bakåtböjningar och har en rygg som trivs med det.” – Majja Lund

Handstående till rutschkana

HANDSTÅENDE TILL RUTSCHKANA

Flygaren kickar upp i ett handstående och basen håller i dennes vrister. Basen kliver in framför flygaren och placerar dennes knäveck över sina axlar. När basen sedan lutar sig framåt, lyfter flygarens händer från marken och denne hamnar i en bakåtböjning hängandes på basens rygg. Härifrån kan basen luta sig ännu mer framåt (utan att böja på benen, i så fall får inte flygaren den nedförsbacke denne behöver) och placerar flygarens fötter i marken framför sig så att flygaren kan åka ”rutschkana” nerför basens ryggtavla.

Yogis: Majja Lund och Malva Lundh Foto: Maria Svensson 

LÄS OCKSÅ: Våga testa acroyoga!
LÄS OCKSÅ: Partneryoga för nedvarvning och avslappning

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar