YOGA WORLD
Annons
Hälsa

9 tips för dig som vill göra en digital detox

Idag är vi mer eller mindre konstant omgivna av skärmar. Mobilen är ofta det första vi ser på morgonen, och sen är vi sällan många meter från den lilla digitala rektangeln under resten av dagen. Det krävs alltså självdisciplin för att inte bli slav under sin mobiltelefon – kanske är det till och med läge att pausa helt och hållet från den under en period.

Men i vilken ände ska man börja? Lugn, Yoga World har koll.

  1. Lista dagsläget Börja din digitala detox med att göra två listor som kommer att fungera som ögonöppnare och ge dig en överblick över situationen. Först en över alla digitala prylar du använder för att få koll på hur pass “beroende” du är i dagsläget. Därefter skriver du en lista över saker som du gillar att göra, men som du av någon anledning inte gör idag.
  2. Bestäm en maxtid som du får vara online varje dag Det här gör det lättare att hålla fast vid din digitala detox i längden, om du bryter helt kanske risken finns att du hittar på saker som du “måste” göra online, och vips så är du tillbaka i träsket.
  3. Sätt rimliga mål Gå hellre ut försiktigt genom att minska tiden du är online och hänger på sociala medier varje dag. Börja till exempel med att sluta kolla telefonen när du tränar eller går på stan – på så vis minskar du tiden du är online utan att det märks särskilt mycket.
  4. Ta en förändring i taget Att gå på en dålig digital vana i taget känns inte lika skrämmande och du behåller din kontroll över situationen. Kanske handlar det om att inte låta mobilen vara med vid middagsbordet eller i sovrummet, eller också om att bara kolla mailen varannan timme. Det viktiga är att vad du än väljer att förändra så ser du till att hålla fast vid din nya vana i minst en vecka innan du försöker ändra något annat.
  5. Skapa bättre sömnförutsättningar Stäng av alla skärmar två timmar innan det är dags att sova – ingen mobil, ingen dator, ingen padda. Ha inte mobilen med dig i sovrummet på natten. På så vis undviker du att mobilen är det första du fäster ögonen på när du vaknar och det sista du ser innan du sluter ögonen.
  6. Var där för de som är där Dina medmänniskor förtjänar din odelade uppmärksamhet, så sitt inte med telefonen när du är i sällskap med andra. Minimera alla frestelser genom att stänga av alla former av ljud, vibrationer och andra notiser från mobilen.
  7. Ta hjälp av en kompis Gör en pakt med en kompis som också vill digital-detoxa och diskutera era framsteg och motgångar. Som bonus får ni ju faktiskt träffas i verkliga livet istället för via en platt skärm och kortfattade sms!
  8. Lämna mobilen hemma Det faktiskt att springa utan musik i öronen, fågelsång duger fint som omväxling. Känns livet tomt utan mobilen? Fråga dig i så fall vad som gör det mindre tomt när du faktiskt har den – och använder den till att titta på andra människors liv via skärmen…
  9. Berätta om dina planer Ju fler personer du berättar för om din digitala detox, desto fler kommer du att inspirera till att göra samma sak, och då vill du väl inte att de ska bli besvikna över att upptäcka att du trots allt sitter där med ögonen på skärmen?

Källa: The Telegraph 

LÄS OCKSÅ: Digital detox och konsten att tagga ner

LÄS OCKSÅ: Tappade bort mig i sociala medier

 

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga