Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

YOGA WORLD
Annons
Annons
Asana

8 yogapositioner för ökad självkärlek

Fira dig själv och allt du är med den här flödande och upplyftande sekvensen som hjälper dig bli ett med din kropp.

1. Bröstöppnare över två block

1. Bröstöppnare över två block 

Placera ett block på högkant nära mattans ena kortsida, och placera det andra på näst högsta höjden med ungefär två händers mellanrum nedanför det översta. Vila huvudet mot det översta blocket och låt det nedre blocket hamna precis vid skulderbladens nederkant. Håll knäna böjda och fötterna i mattan höftbrett isär. Positionen ska kännas härligt rogivande, så justera blockens höjd och avstånd tills du känner dig helt bekväm. Slut ögonen och börja fördjupa din andning. Visualisera hur andetaget renar och öppnar hjärtats energicentrum. Använd andetaget för att knyta an till ditt hjärta. Hur mår du idag? Stanna i positionen i en minut. Rulla sedan försiktigt av blocken åt ena sidan, flytta bort blocken från mattan och kom upp på alla fyra på händer och knän.

2. Katt/ko ryggradsflöde

2. Katt/ko ryggradsflöde

Kontrollera så att dina handleder är rakt under axlarna, spreta med fingrarna. Knäna ska vara rakt under höfterna, höftbrett isär. När du andas in, lyft sittben och nyckelben mot taket. Rikta blicken lätt uppåt och låt nacken vara lång. Andas ut och runda ryggen mot taket med blicken mjukt riktad mot din navel, låt huvudet och sittbenen rulla ner mot jorden. Fortsätt upprepa den här flytande rörelsen, rör dig i takt med ditt andetag. Njut av känslan av att öppna upp kroppen och skicka en extra liten dos kärlek till de punkter i din ryggrad som känns extra stela eller ömma idag. Upprepa under en minut.

3. Valpstretch

3. Valpstretch

Utgå från en position där knäna är rakt under höfterna och lårbenen vertikala och vandra framåt med händerna tills pannan möter mattan och din ryggrad och ditt hjärta sluttar mot marken. Låt nyckelbenen och hjärtat mjukna ner mot mattan. Andas in i bröstets alla sidor för att släppa på eventuella spänningar runt hjärtat. Låt den här positionen bjuda in sinnet till att överlämna sig åt hjärtats visdom. Stanna i 10 andetag. Lyft sedan sakta huvudet, vandra tillbaka med händerna till knäna och lyft sedan ryggraden så att du står upprätt på knä.

Annons
Annons
4. Knästående kamel

4. Knästående kamel

Kontrollera så att knäna fortfarande är höftbrett isär, höfterna ska vara rakt över knäna och tårna i golvet. För händerna till nedre delen av rumpan och pressa armbågarna mot varandra så att nyckelbenen och övre delen av bröstet breddas. Andas in och förläng ryggraden, andas ut och förläng försiktigt svanskotan mot hälarna så att du känner en förlängning i ländryggen. Andas in för att lyfta bröstet högre och andas ut för att sakta runda övre delen av ryggen uppåt och bakåt. Var noga med att behålla längden och rymden i ländryggen. Ta fem andetag in i hjärtat och låt det lysa och stråla upp mot taket. På en stark utandning, förläng ryggraden och kom tillbaka upp till att stå på knä. Sätt försiktigt ner rumpan på hälarna. Om det gör ont i knäna kan du placera ett block mellan höfter och hälar.

5. Sittande sidoböj

5. Sittande sidoböj

Från knästående, sätt ner höger hand i golvet till höger om höger höft. Andas in och lyft vänster arm upp och över till höger tills vänster sida av kroppen stretchas i sidled åt höger. Ta fem andetag som du riktar till de nedre revbenen på vänster sida. Njut av känslan av att skapa rymd runt hjärtat. Efter fem andetag, räta på ryggen och upprepa på vänster sida.

6. Rotation

6. Rotation

Utgå från knästående och placera vänster hand på utsidan av höger knä och sätt ner höger hand i golvet strax bakom höger höft. Andas in och lyft ryggraden mot taket, andas ut och rotera ryggraden åt höger. Upprepa under tre andetag och repetera sedan på vänster sida.

7. Sittande humle-andning in i hjärtat x 3

7. Sittande humle-andning in i hjärtat x 3

Sitt antingen kvar på knä eller sätt dig med benen i kors, välj det som känns mest bekvämt. Placera händerna mitt på bröstet över hjärtats centrum. Slut ögonen, andas in i händerna och brumma ljudligt när du andas ut för att med vibrationernas hjälp väcka hjärtat. Upprepa tre gånger och känn energin i kroppen.

8. Lotus-mudra med mantrat “Aham Prema”/”Jag är kärlek”

8. Lotus-mudra med mantrat ”Aham Prema”/”Jag är kärlek”

För samman händerna i böneposition framför hjärtat och öppna försiktigt de mittersta tre fingrarna. Tummar och lillfingrar ska fortfarande ligga mot varandra, som en blommande lotusblomma. Upprepa mantrat ”Aham Prema” vilket betyder ”Jag är kärlek” antingen inombords eller högt och låt en känsla av värme och kärlek fylla ditt hjärta.

Yogi: Lucy McCarthy Foto: Movement for Modern Life

LÄS MER: Yoga – vägen till självkärlek
LÄS MER: Självkärlek eller självcentrering?

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar