Yoga World
Annons
Annons
PlusYoga

7 yogatillbehör som lyfter din praktik

En av de många fantastiska sakerna med yoga är att man inte behöver en massa dyr utrustning – en matta och bekväma kläder är egentligen allt. Med det sagt finns det ändå några väldigt användbara hjälpmedel som kan förenkla och förbättra din yogapraktik. 

  1. BLOCK Block används ofta som en förlängning för armarna i stående positioner och hjälper dig att hålla en korrekt linje i en position där du inte når golvet, som exempelvis Triangeln. Det är ett ovärderligt verktyg för nybörjare eller om du har någon skada eller annan fysisk begränsning. Block används också som stöd för ryggen, huvudet och höfterna i liggande positioner och i sittande, för att höja upp höfterna och göra ryggraden rakare. De finns i skum, trä eller kork och det kan vara en bra idé att köpa två stycken, så att du kan lägga dem på varandra om det behövs, ha en i varje hand eller under båda knäna eller höfterna.
  2. BOLSTER Det är få saker som slår att öppna upp bröstet i en bakåtböjning samtidigt som man vilar på ett fast bolster – man känner stödet, på samma gång som man slappnar av och släpper allt som håller tillbaka. Bolster finns både som runda och rektangulära och ger mjukt men fast stöd för restorative-, yin- eller iyengaryoga. Testa till exempel att vila bröstet och pannan på ett bolster i Sittande framåtfällning.
  3. FILT En fast filt är perfekt för Axelstående. Man viker helt enkelt ihop den och placerar den under axlarna och skyddar därmed halskotpelaren från belastning under inversionen. En fast filt kan också vikas och användas som sittunderlag när man vill förlänga ryggraden, eller ihoprullad i liggande eller sittande positioner som bakåtböjningar, istället för ett bolster. Mjuka, varma filtar är perfekta för att hålla värmen i avslappningspositioner och under meditation.
  4. ÖGONPÅSE De här små kuddarna är perfekta för Savasana eftersom de ger ett mjukt tryck mot ögonen som gör att spänningar försvinner i ansikte, nacke och axlar, att oönskat ljus blockeras och att en signal om att slappna av skickas till hjärnan. De passar också utmärkt om du vill ta en liten tupplur mitt på dagen!
  5. BÄLTE Yogabälten är en bra investering. Det är ett mångsidigt och användbart hjälpmedel för att man ska kunna glida in i många olika positioner, så som rotationer, samtidigt som man har rätt hållning och oavsett om man är nybörjare eller lite mer erfaren yogi. Det är ett populärt tillbehör som förlänger armarnas räckvidd och som gör att du kan bibehålla god hållning. Använd bältet i Sittande framåtfällning genom att trä det runt fotsulorna om du inte når tårna.
  6. KLOSS Klossar, som är tjockare än block, används på samma sätt, men kan erbjuda mer höjd i stående och balanspositioner, och är användbara om du är nybörjare eller vill testa nya, mer utmanande positioner. En kloss kan även placeras mellan knäna för att aktivera musklerna på utsidan av benen.
  7. SANDPÅSE Sandpåsar verkar lugnande när man lägger dem på kroppen, men kan också användas för att lägga på extra vikt för att man ska kunna komma djupare in i en position. Studier från sjukhusmiljöer har visat att mjuk viktberöring, som tunga filtar, har en terapeutisk effekt, då det simulerar en kram eller inlindning. Vikten hjälper kroppen att slappna av och ge efter för motståndet, att känna sig säkrare och mer jordad och uppmuntrar serotonin-produktionen (kroppens må bra-hormon). Testa att lägga en sandpåse på ryggen i Barnets position eller be en kompis lägga en på dina fötter i Ben mot vägg.

Annons
Annons

LÄS OCKSÅ: Gör ditt eget yogabälte

LÄS OCKSÅ: 3 positioner för din yinklass i hemmet

 

Tags : props
Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.