Yoga World
Annons
Annons
Livsstil

7 steg till verklig lycka

  • BÖRJA MEDITERA TIO MINUTER OM DAGEN Nu tänker du antagligen: ”Meditation? Jag har inte tid att meditera – jag har alldeles för mycket att göra!” När man sitter och försöker få ihop alla bitar i livspusslet kan det kännas som om dygnet inte har tillräckligt många timmar, men faktum är att det går alldeles utmärkt att meditera på ett par korta minuter när du har tid över eller befinner dig mellan uppgifter. Tänk på alla gånger du skrollar i ditt Facebook-flöde eller slösurfar på nätet under en dag – om du istället använder den tiden till att meditera kommer du snart upptäcka att det går lättare att fokusera på andra saker.
  • HÅLL KOLL PÅ DINA TANKAR Fokusera på din andning och vad du tänker på för tillfället. Försvinner tankarna iväg i det blå? Vart tar de i sådana fall vägen? Det är viktigt att förstå att tankarna oundvikligen vandrar iväg för oss alla med jämna mellanrum, men genom att vara medveten om det kan du enkelt hitta tillbaka till här och nu. I en studie utförd vid Harvard upptäckte forskarna att våra tankar i genomsnitt vandrar iväg 47 procent av tiden, oavsett vad vi håller på med. Dessutom kom de fram till att det gör oss olyckliga. Ägna därför ett ögonblick då och då åt att följa dina tankebanor för att kunna hitta tillbaka till nuet igen, och på så vis bli lyckligare.
  • LYSSNA PÅ DIN KROPP Känner du dig bekväm i din egen kropp? Din kropp är din boning och du bör därför ta hand om den på bästa sätt. Ägna en minut åt att känna av hur du mår. Är du hungrig? Trött? Känner du dig stressad? Behöver du röra på dig? På så vis kan du hålla koll på vad som händer i kroppen och vara lyhörd för dess behov.
  • IDENTIFIERA DINA KÄNSLOR Fokusera med jämna mellanrum på dina känslor. Känner du dig ensam eller uttråkad? Kan det i så fall vara anledningen till varför du uppdaterar Instagram-flödet om och om igen? Är du nervös eller uppspelt? Är det därför du känner ett behov av att röka? Lär dig identifiera kopplingen mellan ditt sinnestillstånd och ditt handlande, och hur dina känslor påverkar dig. Så fort du upplever att ditt beteende riskerar att bli destruktivt ska du identifiera den bakomliggande känslan, och sedan släppa taget om den.
  • JUSTERA DINA DAGLIGA RUTINER Ta en vardaglig syssla som du i vanliga fall utför utan att tänka närmare på vad du gör, som att borsta tänderna, dricka kaffe eller gå ut med hunden, och fokusera på varje liten detalj. Närma dig nu den förr så välbekanta sysslan med nya ögon, och lägg allt fokus på uppgiften och hur du mår medan du utför den under två minuter. När du ägnar all din uppmärksamhet åt något specifikt kanske du lägger märke till detaljer som du inte sett tidigare, och så blir det så klart roligare att sköta alla alldagliga sysslor – vilket är en anledning så god som någon.
  • HITTA EN MINDFULNESSPARTNER Mindfulness är visserligen något som man utför på egen hand, men om du har en vän som delar ditt intresse kommer din motivation att meditera och finnas i nuet att öka. Välj någon som kommer att vara ett bra stöd, ladda ner en mindfulness-app tillsammans och boka in ett tillfälle i veckan då ni ses och mediterar. Håll också kontakten under veckans gång för att peppa varandra – med rätt stöd kommer ni båda att växa.
  • TÄNK PÅ HUR DU ÄTER När du sätter dig ner för att äta – är du då fullt närvarande? Eller passar du på att kolla dina sociala medier, titta på tv eller prata med vänner samtidigt? Fråga alltid dig själv: ”Är jag verkligen hungrig nu? Behöver min kropp det här?” Och istället för att sleva i dig maten ska du ta god tid på dig och njuta av dina måltider till fullo. Sätt en timer på 20 minuter för att försäkra dig om att de verkligen varar så länge. Ta in varje detalj i upplevelsen och fokusera på matens konsistens, smak och temperatur, samt dina sinnesintryck.

Text Dana Zelicha

LÄS OCKSÅ: Förändra ditt liv med mindfulness

Annons
Annons

LÄS OCKSÅ: Vakna upp med mindfulness

Tags : mindfulness
Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.