YOGA WORLD
Annons
Asana

7 positioner för helgens soffhäng

Är du en sådan som direkt slänger på sig pyjamasen och sätter sig i soffan efter en tung dag på jobbet? Oroa dig inte – du kan yoga där också! 

Bara för att vi är yogis är livet inte inte alltid frid och fröjd, lugnt och harmoniskt och vi yogar faktiskt inte alla timmar på dygnet – vi har ju ett jobb att sköta (passa på att läsa om några andra myter om yogis här). Vi tittar ibland skuldmedvetet på vår ihoprullade yogamatta, som verkar användas mer som klösbräda åt katten än ett verktyg för andlig upplysning. Ibland är det närmsta vi kommer till att nudda vid tårna när vi plockar upp smutsiga strumpor från golvet, och den enda gången vi kommer ihåg att ta ett djupt andetag är när vi tror att vi har slut på vin hemma.

Men lite är ju faktiskt bättre än inget alls, så om det finns tillfälle att röra på sig samtidigt som man gör andra saker så är det bara att tillfället i akt. Och därav kom denna soffyogasekvens till – i TV-soffan med popcorn i högsta hugg, tittandes på en ny serie.


Tänk på att du inte är uppvärmd, så rör dig försiktigt när du kör igång. Använd dig av andningen. Skruva ner volymen (bara i reklampausen såklart!) så att du bättre kan fokusera på det du gör. Att ha pyjamas på sig är frivilligt (men otroligt skönt).


 


11. TV-twisten
Sätt dig på soffans framkant. Placera höger fot på utsidan av det vänstra knät och låt höger hand vila bakom dig samtidigt som du kramar om högerknät med vänster arm. Andas in och sträck ut ryggraden. Andas ut och vrid kroppen så att du blickar över höger axel. Sträck ut ryggraden med varje inandning och rotera lite djupare vid varje utandning. Upprepa sedan på andra sidan.

 

 

 

22. Slå knut i soffan
Lägg höger häl till rätta vid vänster skinka och flytta sedan vänster häl runt det andra benet till utsidan av höger skinka. Försök stapla knäna ovanpå varandra. Ibland måste man vicka lite fram och tillbaka för att hälarna ska hamna i linje med varandra. Försök föra samman knäna och vila sedan händerna ovanpå fötterna. Sträck ut ryggraden och sitt så rak i ryggen som du bara kan. Glöm inte att upprepa på andra sidan.

 


33. Mysiga höftöppnaren
Sitt med ryggen mot soffans ryggstöd. För samman fotsulorna med hälarna så nära pubisbenet som du kan, utan att det gör ont. Var försiktig så det inte blir för stor påfrestning för knäna. Har du känningar i knäna kan du placera en kudde under vardera knä. Tänk på att sträcka på ryggen vid varje inandning och föra överkroppen framåt vid varje utandning. Andas och le – blir det för mycket för dig så räcker det med att bara andas.

 

 

 

44. Flygande gräshoppan
Ligg på mage längs med soffan med övre bröstkorgen vilandes på armstödet. Lägg en kudde under överkroppen för att få lite extra stöd. Lyft sedan blicken upp mot taket, samtidigt som du känner dig lång i ländryggen, och utan att spänna rumpan. Sträck ut armarna och rikta dem uppåt med bredd i skulderbladen och en känsla av att de glider neråt mot ryggen. Om det blir för mycket att sträcka ut armarna kan du istället sätta ner armbågarna i armstödet. Andas och håll positionen så länge som det känns bekvämt.

 

 

55. Paschimottanasana i pyjamas
Låt kudden vid armstödet ligga kvar och sätt dig ner med hälarna uppe på armstödet så att soffan ger stöd åt benens baksidor. Genom att böja på knäna lite lätt säkerställer du att du inte låser dem. Andas in och sträck ut och lyft ryggraden. Andas ut och sträck dig efter tårna. Om du inte når tårna kan du vila händerna på benen istället. Försök gå längre ner mot tårna på varje utandning, utan att runda ryggen. Andas du? Bra job

 

 

66. Soffhunden
Klamra dig fast med höfterna vid armstödet med ansiktet neråt mot marken. Sträck dig ner mot golvet. Om det inte känns bekvämt att sätta i handflatorna i golvet kan du placera dem på ett par block eller några stabila böcker. Placera händerna axelbrett isär och pressa neråt med tumme och pekfinger. Gå med händerna bort från soffan så att du skapar en diagonal linje från handleden, via armbågen och ända upp till överkroppen och sittbenen. Aktivera benen och pressa dem bakåt genom hälarna. Sänk huvudet och sträck ut ända från svanskotan till huvudet. Glöm inte att andas.

 

77. Inversion i soffläge
Den här positionen kommer få dig att känna dig som en sexåring igen. Sitt i sidled på soffan så att ena sidan ligger mot soffryggen. Vrid dig sedan och kasta upp benen så att de antingen hänger över ryggstödet eller lutar mot väggen, med båda benen vilandes på ryggstödets ovansida. Låt huvudet hänga över soffkanten, men bara om det känns bekvämt för nacken. Du kan antingen låta händerna ligga över bröstet, eller låta dem hänga ner mot golvet bakom dig för en extra öppning. Ligg kvar i positionen så länge det känns bekvämt och sätt dig sedan upp igen när du är klar. Förflytta dig långsamt då du kan känna dig lite ostadig.

 

 

Känner du ofta att du inte har tid att yoga? Ta då en titt på dessa 5 tips för yogin med tidsbrist.

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga