Yoga World
Annons
Annons
Yoga

6 tips som underlättar din första yogaklass

Grattis till beslutet att börja yoga! Har du premiärnerver? Lugn bara, vi hjälper dig fixa första klassen galant!

Du har sett mängder av människor göra alla möjliga positioner i tidningar, på YouTube och säkert också på bilder i sociala medier. Kanske har du testat att göra ett par positioner själv hemma i vardagsrummet, och nu kommit så långt att du ju (uppenbarligen) köpt en yogatidning för inspiration! Så hur kommer det sig då att du inte redan deltagit i din första yogaklass? Även om du varit ganska flitig hemma på egen hand framför datorn eller teven, är det ändå inte samma sak som att uppleva en yogaklass tillsammans med andra.

Annons
Annons

Framförallt är det stor skillnad att ta instruktioner från en video och från en lärare som befinner sig i samma rum som dig och kan vägleda. Hen kommer att kunna se exakt vad du behöver jobba med och hjälpa dig vidare i din utveckling. Även om de inte kan trolla och på studs hjälpa dig göra kråkan perfekt, så kan de uppmuntra och vägleda dig i rätt riktning för att du ska nå dit så småningom. Man ska heller inte glömma erfarenheten av att dela yogan med andra, och uppleva stämningen i en yogasal tillsammans med likasinnade. Ibland kan man nästan få gåshud när människor synkroniserar sin andning och det händer något med atmosfären när alla jobbar som en enda enhet. Men antagligen vet du redan allt det där. Vad som ligger bakom att du hittills dragit dig från att delta i en yogaklass kan ha många orsaker.

Här följer en lista på några jobbiga situationer som skulle kunna uppstå, men jag kan lova dig att även om en av dem (eller till och med alla) händer dig så är det faktiskt inte hela världen.

  1. DET NATURLIGASTE SOM FINNS, MEN … Alla gör det och det är helt naturligt, men självklart är det kanske inte jätteroligt om du råkar vara gasig i magen under en klass och fisa högt inför alla. Trots att du kanske hört många historier om att detta skett så är det faktiskt ganska ovanligt enligt min erfarenhet, och händer det är det helt ärligt få som bryr sig! Den som bryr sig mest är den som råkar ut för det, övriga deltagare bryr sig sällan. Om det händer, gör ingen stor grej av det utan låtsas som ingenting – är det en stor klass är det inte ens säkert att övriga vet att det var du!
  2. EN LITE FÖR DJUP SAVASANA Om du frågar vem som helst vilken del av en yogaklass de gillar bäst så slår jag vad om att de flesta säger att det är när läraren får dem att hålla krigarposition tills låren bränner av smärta och de kommer till nya insikter om livet och sig själva. Be dem sedan vara ärliga och nu svara på frågan igen. Jag lovar att de då svarar att det är precis i slutet av klassen när alla vilar i savasana. Savasana, eller död mans position, är en position som du uppmuntras släppa taget i och låta energin som byggts upp under klassen utsöndras från kroppen. Här händer det titt som tätt att deltagare slappnar av lite för mycket och faktiskt somnar, för att vakna till av snarkning eller att folk är på väg ut ur salen. Men precis som när det gäller att råka fisa så är det inte hela världen om du somnar. Är det en stor klass är det återigen inte säkert någon lagt märke till det, och skulle du få en kommentar så säg att du haft en tuff jobbvecka! Ingen kommer att klandra dig, för att hårddra det är det inte ens något negativt – du lyckades ju verkligen att slappna av!
  3. OBEKVÄM UNDER MEDITATION I många yogaklasser ingår en stunds meditation i tystnad, eftersom det ger deltagarna möjlighet att vända uppmärksamheten inåt och hitta lugnet. Yoga är en fantastisk möjlighet att komma i kontakt med bortträngda känslor och tankar, låta dem komma upp till ytan, bearbeta dem och till slut kunna släppa taget om dem. Av just den anledningen att meditationen uppmuntrar oss att komma i kontakt med våra känslor, kan också ilska och aggression komma upp till ytan. Du ska inget göra för att förhindra detta, bara se till att du sitter i en så bekväm ställning du kan när du mediterar. Vila så mjukt du kan på mattan och gärna med de hjälpmedel som finns i salen – om ingen annan vågar göra detta lovar jag att de blickar du eventuellt får enbart är av avundsjuka.
  4. SNYGGA KLÄDER ÄR LIKA MED FUNKTIONELLA KLÄDER? Klädesplagg har en förmåga att ställa till det när vi gör yoga. Du trodde du hade gjort dig själv en tjänst som investerat i en skön och mjuk behå utan sömmar, perfekt för en yogaklass, men så fort du börjar göra solhälsningar far brösten runt och gör dig obekväm. Och de där shortsen som sitter så snyggt när du står upp skär nu in på fler ställen än du kan räkna när du böjer och vrider dig. Ett gott råd: välj inte dyra designerplagg för att de är snygga eller för sköna plagg som åker ner, är för stora eller inte fyller sin funktion. Det sista du ska fokusera på under en yogaklass är ju vad du har på dig! Välj gärna bylsiga byxor, men inte så stora att de typ kväver dig när du står i nedåtgående hunden. Ha inte så korta eller snävt skurna plagg att kroppsdelar du normalt inte brukar visa andra på offentliga platser blir synliga. Ett gott råd här är att be någon nära familjemedlem kolla om dina tights blir genomskinliga när du sträcker ut kroppen i olika positioner – under mina år som yogalärare har jag sett saker jag aldrig glömmer på grund av alltför genomskinliga plagg!
  5. DU RÅKADE VISST MISSHANDLA NÅGON … Men givetvis inte avsiktligt! Visst är det kul att klasser ofta är mycket populära och därmed också välfyllda med många deltagare i en liten sal, men ibland kan detta orsaka problem. Om alla står packade som sardiner är risken väldigt stor att man råkar slå till någon, särskilt när alla försöker få till ett bra flow och tar ut rörelserna. Har du tur råkar du bara slå till någon eller någon slå till dig lite lätt under en solhälsning. Om du har oflyt kan du råka köra in huvudet rakt in i någon rumpa när du böjer dig framåt (inte så trevligt). Enda trösten här är att det ofta går att hitta tider där klasserna är glesare, samt att yoga ju faktiskt stärker kroppskännedomen och koordinationen så förhoppningsvis händer det alltmer sällan. Ett litet leende och ett ”förlåt” om du råkar slå till någon brukar vara uppskattat. Försök vara medveten om människorna runt omkring dig bara tillräckligt mycket för att inte stöta ihop med dem, utan att de stjäl ditt fokus under klassen.
  6. NÄR SJÄLVFÖRTROENDET SVIKER Ibland är du medveten om det redan innan klassen börjar, andra gånger går det upp för dig allt eftersom alla runtomkring dig börjar inta position efter position – du är den minst viga och mest orörliga personen i rummet! Alla verkar segla genom sina asanas som proffs, medan du mest känner dig som Bambi på hal is. Det kan såklart låta klyschigt, men alla är nybörjare i början. Du måste börja någonstans – alla proffsyogis i din klass har garanterat känt sig som Bambi också de någon gång, och återigen: ingen har tid att fokusera på vad du gör eller inte gör ändå! På mattan fokuserar man på sig själv. Även om man ser andra i ögonvrån är det ingen som har tid att låta dina positioner bli viktigare än deras egna (det är åtminstone så det ska vara). Gör ditt bästa för att peppa dig själv och släppa taget om negativa tankar som dyker upp, utan att försöka göra positioner där du kan skada dig rent fysiskt förstås (om ditt ego skadas får väl det möjligen vara okej, övning ger färdighet). Om du efter klassen ändå känner att det var en alldeles för svår klass för dig så prata med läraren och be om råd. Kanske hen kan rekommendera en annan klass som inte är lika avancerad tills du är mer redo, eller låta dig veta att du klarar dig fint, ska fortsätta öva och sluta vara så hård mot dig själv!

Oavsett vad som händer när du kommer ner på mattan under din första yogaklass så ha hela tiden i tankarna att du nu tagit första steget till att yoga regelbundet och därmed gjort någonting bra för dig själv. Du är på väg mot att bli en hälsosammare och kanske även lite gladare människa – så vad spelar det för roll om du skulle vakna av dina egna snarkningar efter klassens slut eller råka slå till någon. Tro inte för ett ögonblick att du är värst. Du är ju bäst som vågar yoga!

Text: Meg Jackson

LÄS MER: 5 misstag att undvika på sin första yogaklass
LÄS MER: 7 enkla steg mot att sätta din yogaintention

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.