Yoga World
Annons
Annons
Meditation

6 sätt att bli mer närvarande

Det finns massor av fantastiska fördelar med att vara mer närvarande och medveten, men en av mina favoriter är att du inte går miste om skönheten och njutningen i ögonblicket.

Genom att vara medveten kommer du också förstå när du känner rädsla, motstånd, osäkerhet, ilska och när du vill skjuta upp saker – och därmed kan du lättare arbeta med de här sakerna medvetet.

Det låter ju fantastiskt, men hur gör man egentligen för att bli mer närvarande och hur kommer man ihåg att vara det? Det är så enkelt att fastna i sina egna tankar och distraktioner, och att glömma sin praktik.

Annons
Annons

Den ärliga sanningen är att ingen är perfekt på det här. Allra minst jag själv. Det är en pågående inlärningsprocess, inte något du kommer på och är klar med. Det är jobbigt och vackert på en och samma gång.

Så, med de tankarna kommer här några tips som förenklar din praktik:

  1. HA EN LITEN MEN REGELBUNDEN PRAKTIK Skapa en enkel vana att meditera i bara två minuter varje dag (till en början). När du vaknar sätter du dig helt enkelt bekvämt och försöker fokusera på dina andetag i två minuter. När (inte om) dina tankar börjar vandra noterar du bara dem som tankar och återgår försiktigt till andetagen, utan att känna någon ilska. Om du känner att du vill utöka meditationen med en minut varje vecka eller så är det helt okej, men du måste inte göra det. Fördelarna med den här regelbundna praktiken är att du lär dig tekniker du kan använda under andra delar av dagen.
  2. ARBETA MED ANDRA Att ha en grupp eller en partner att regelbundet meditera med kan vara bra. Ni stöttar varandra till att fortsätta med praktiken, och kan prata om svårigheterna och saker ni lär er. Om det inte finns någon meditationsgrupp där du bor kan du försöka hitta personer online som du regelbundet kan diskutera praktiken med.
  3. ANVÄND EN MINDFULNESSKLOCKA För att komma ihåg att vara närvarande kan du ställa ett alarm på mobilen som påminner dig om att pausa och vara medveten om vad som pågår just nu. Jag har också upptäckt att man kan använda andra saker som påminnelser: som att se mina barns ansikten, ett trafikljus eller att höra en notis från en dator. Alla dessa saker kan fungera som mindfulnessklockor som påminner dig om att bli mer närvarande när du ser eller hör dem.
  4. SÄTT EN INTENTION Oavsett om du ska göra en uppgift på jobbet, kolla mailen, läsa en bok eller laga middag kan det vara bra att pausa innan du börjar, och för en sekund fundera på vad intentionen för den aktiviteten ska vara. Vad hoppas du att du ska uppnå med den här aktiviteten? När jag lagar mat kan jag göra det av kärlek till min familj eller till mig själv. Jag kan skriva en artikel (som den här) av kärleken till mina läsare. Jag kan träna av kärlek till mig själv (och för att vara en god förebild för barnen). Jag kollar min mail av omtanke för de som försöker kommunicera med mig, och för att vara ansvarsfull. Genom att sätta en intention påminner du dig om att vara medveten i dina dagliga aktiviteter.
  5. REFLEKTERA DAGLIGEN Avsluta eller påbörja varje dag genom att reflektera över hur dagen har varit. Har du varit närvarande? Vad har varit svårt? Har du använt mindfulnessklockan och satt dina intentioner? Vilket motstånd har dykt upp, och hur har du hanterat det? Daglig reflektion är en av de bästa vanorna som hjälper dig att få en regelbunden och bra praktik.
  6. SE ALLT SOM EN LÄRARE Den här metoden kanske låter lite konstig, men den är fantastisk. När du känner dig frustrerad över någon, stressad på jobbet, upprörd eller ledsen över någons hälsa eller nervös inför ett val, pausa och se personen eller situationen som en lärare. Vad kan du lära dig av den om att vara närvarande? Är det något inom dig eller dina tankar som förvärrar situationen? Vad kan du öva på för att bli av med det i så fall? Vad kan du uppskatta med den här stunden som du tar för givet? På det viset kan alla svårigheter, alla personer, allt som händer i nutiden bli en kär lärare som hjälper oss längs vägen till att bli närvarande.

Text Leo Babauta

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.