Yoga World
Annons
Annons
Yoga

6 sätt att använda hjälpmedel för en skönare yogapraktik

Att använda props innebär inte att du är nybörjare eller sämre – de hjälper dig hitta avslappning i kroppen, och släppa egots uppfattning om hur ”långt” man ska komma in i varje position.

Block – för golvet närmare

TRIANGEL

En klassisk position att ta hjälp av ett block i. Blocket kan placeras på tre höjder (låg, mellan och hög), ställ det på in- eller utsidan av din främre fot. På så sätt höjer du golvet, och istället för att fälla för långt ner med överkroppen kan du vila handen på blocket och jobba mot att ha en rak rygg vilket är mycket viktigare än att nå golvet. Varför många strävar ner mot golvet är för att avlasta, de orkar inte bära upp överkroppen, så med blocket kommer golvet högre upp. Detta innebär dock inte att du ska hänga på blocket, aktivera bålmusklerna och lyft dig själv upp.

NACKMASSAGE

Det här är en liten själv-lyx-massage som du kan göra med blocket. Ställ det på mellannivån och lägg dig så du placerar nacken/skallbasen på blocket. Luta upp blocket på högkant och för mjukt huvudet från sida till sida, upp och ner, och använd blockets kant för att komma åt spänningar.

Annons
Annons

Bälte – längre armar eller stabilitet

GOMUKHASANA

Mitt bästa tips gällande bälte: använd det för att slappna av! Vi strävar så gärna efter fingertopparna och när vi når dem håller vi andan och står ut med spänning i kroppen. Använd bältet för ett ordentligt grepp, friare andetag och mindre spänning.

LIGGANDE OMVÄND BARNET

Det här en annan favorit, att använda bältet för att hålla ihop åt mig, så jag kan slappna av. Gör en stor ögla (trä änden in och tillbaka genom metallspännet), trä öglan över dig, lägg dig på rygg och kom in med knäna mot bröstet eller armhålorna. Spänn bältet så det sitter stadigt kring rygg och smalben, sedan kan du slappna av in i bandet. Går också att göra som happy baby, då har du bältet kring ryggen och under fotsulorna.

Filt och bolster – mjuk upphöjning eller stöttning

SITTANDE MEDITATION

Det finns olika filtar, de lite mjukare som är sköna att ha över sig i shavasana och de lite styvare som oftast används som dämpning eller att sitta på för att höja upp sätet och slappna av i höfter, ben och rygg. Det här tipset använder dock filten mer som stöttning för en mer bekväm och avslappnad meditationsställning. Vik filten så den blir cirka 20–30 centimeter, och se till att du bibehåller dess längd hela tiden. Placera filten i din svank, se till att ha lika mycket längd kvar på varje sida. Vik sedan in filten så du sitter som i en kringla och sätt dig på ändarna för att få till stadgan. Du vill inte ha något utrymme mellan din rygg och filten så lirka filten fram och in under benet för att få bort glipan. Sedan kan du luta dig bak in i filten.

Jag har alltid ett bolster eller meditationskudde som jag sitter på i min filtkringla.

SHAVASANA

Ett annat tips är att ha bolstret under knävecken eller vaderna i shavasana (död mans pose), det kan hjälpa till att slappna av i höftböjare och ländrygg.

Av: Veronica “Vevve” Jäderlund

LÄS OCKSÅ: Yoga med block – hur du gör din rörelse extra lätt eller extra tung
LÄS OCKSÅ: Yoga med filt – hur du gör din rörelse extra lätt eller extra tung

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar