Yoga World
Annons
Annons
MatPlus

6 enkla levnadsregler

Det finns vissa justeringar man kan göra för att leva ett hälsosammare liv, och här ger Kimberly Parsons – kvinnan bakom det populära Londoncaféet Retreat Cafés – sina allra bästa tips.

1. BYT UT NÅGRA SAKER:

  • Använd en blandning av linfrön och hampaolja som salladsdressing istället för olivolja.
  • Ersätt olivoljan med kokosolja vid matlagningen.
  • Ersätt vanlig mjölk eller sojamjölk med osötad mandelmjölk.
  • Byt till matcha för att få din koffeinkick.

2. HÄLSAN BÖRJAR MED DIN LEVER

Det bästa sättet för att ta hand om vår lever är genom att äta beska livsmedel så som ruccola, citron, dill, jordärtskocka, grönkål, maskrosblad, gurkmeja, endiver, cikoria, radicchiosallad och mangold.

3. PROBIOTIKA ÄR DIN BÄSTA VÄN

Att äta probiotika i slutet av varje dag är viktigt för en god matsmältning och bibehåller en frisk mag- och tarmflora. Mina favoriter kommer från märket Udos eftersom de innehåller högst mängd mikroorganismer per kapsel.


LÄS MER: 
Dana Falsetti: Lev livet istället för att jaga kilon

Annons
Annons

4. MAT ÄR TILL FÖR BÅDE NÄRING OCH NÖJE

Efter tio år som naturopat baserar jag stora delar av mina rekommendationer på kopplingen mellan mat och hälsa. Jag tillhör för den skull inte ”matpolisen” och jag tror verkligen inte att en chokladkaka, en kopp kaffe, en nybakad bulle eller lite glass till jordgubbarna kommer förstöra din hälsa för tio år framåt. Det oroar mig djupt att se hur vissa människor – oftast kvinnor – har blivit så besatta av vad de stoppar i sig. Det har blivit en norm att gå på diet och sätta stämpel på vad man äter för slags kost. ”Jag är vegan”, ”jag äter bara paleo”, ”jag äter inte morötter”, ”jag vill inte ha något socker i min mat”. Det är toppen att äta ekologisk mat om det är möjligt, och det är viktigt att äta mindre animaliskt fett, salt och socker, men en hälsosam kost ska aldrig handla om att utesluta särskilda livsmedelstyper.

Vad du väljer att äta och hur du definierar ordet ”nyttig” är upp till dig och bara dig. Allt jag begär är att man tar sig tid till att lära sig om hälsa och kost och sedan praktiserar det som känns rätt för ens egen kropp.

5. VAR STOLT ÖVER DIG SJÄLV

Det bästa med att bli äldre är att jag har blivit mer bekväm i mitt eget skinn. Jag älskar att jag är jag, och jag hittar alltid tid till att utforska mig själv och lära mig nya saker. Vi är alla gåvor här på jorden och vi förtjänar rätten att vara stolta över oss själva. Du är unik!

6. VAR TACKSAM FÖR DET DU HAR

Jag har en daglig morgonrutin och jag lämnar inte huset förrän jag har gjort den. En av de viktigaste delarna av den här rutinen är att fokusera på tre saker som jag är tacksam för i just den stunden. Genom att ta tid till att uppskatta det jag har går jag alltid hemifrån med en positiv känsla, full av inspiration. Prova det – det funkar faktiskt!

LÄS MER: 5 tacksamhetstips för ett magiskt liv

 

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.