Yoga World
Annons
Annons
Yoga

5 yogahybrider du borde testa

Det finns en uppsjö av yogastilar att testa, men visste du att det även finns en hel del hybrider där ute? För dig som är ute efter lite yogisk variation rekommenderar vi nedan yogafusioner.

 1. YOGALATES

Yogalates är wellnessprofilen Anette Lefterows egen skapelse som fogar samman yoga och pilates i den perfekta kombinationen. Här får man ta del av yogans smidighet, balans och styrka i samband med precisionen, koncentrationen och coreträningen från pilates. Yogalates är utformad så att yogainslagen hjälper dig som gillar pilates att utvecklas inom detta område och tvärtom – så att du som gillar yoga utvecklas av pilatesinslagen. En klass för dig som gillar yoga eller pilates och vill ha lite mer utmaning i träningen. Anette har även utvecklat koncepten footballates och yogallet.

2. POLEYOGA

Poleyoga är ett samlingsnamn för rörelser med rötter i yoga som utförs med en stång som stöd, som vi fick nys om via Angelicas sida poleyoga.se. Övningarna syftar till att utveckla styrka och vighet samtidigt som de tar vara på yogans förmåga att skapa lugn och balans. Man kombinerar alltså det bästa ur båda världar och får en rolig och utmanande träningsform som utvecklar styrka, flexibilitet och ger inre lugn.

Annons
Annons

3. VATTENYOGA

Yogan har även hittat sin väg ner på djupet och eftersom vattengymnastik ofta rekommenderas av sjukgymnaster tack vare dess skonsamma rörelser är detta en yogastil som passar de allra flesta. Vissa positioner kan kännas lite tyngre då man måste trycka bort vattenmotståndet för att röra på armar och ben, men belastningen på kroppen är mycket mindre än vid vanlig yoga och därmed kan både gravida och exempelvis reumatiker med fördel utöva denna typ av yoga.

4. BODYBALANCE

Les Mills gruppträningspass BODYBALANCE™ är en blandning av yoga, tai chi och pilates som gör dig centrerad och lugn. Här ligger fokus på andningen samtidigt som man tränar styrka, balans och rörlighet till lugn musik. Kombinationen teknik och rörelse resulterar i ett fysiskt träningspass, inre balans och harmoni. Du hittar BodyBalance-pass på olika gymkedjor runt om i landet.

5. SOMA MOVE

SOMA MOVE® är ett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Här arbetar man med kroppen som motstånd och underlaget som redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen, vilket såklart för tankarna till yoga. Eller ”snabbyoga” som vi har hört vissa kalla det. Du hittar Soma Move-pass på olika gymkedjor runt om i landet.

LÄS MER: En yogasekvens för glada höfter

Lämna en kommentar