Yoga World
Annons
Annons
Hälsa

5 tips för medveten andning

Det är inte bara på yogamattan det är viktigt att andas medvetet, du kommer må mycket bättre om du även lär dig att göra det i vardagen. Bli av med stress och fokusera bättre med hjälp av de här fem tipsen.

1. Näsan
Bra andning börjar i näsan. Här blir den inandade luften fuktig, varm och rensad från bakterier innan den når luftvägarna och lungorna. När vi andas ut så värms näsan upp och återfuktas eftersom luften som kommer från lungorna är kroppstempererad och består av 100% fukt. Andas vi in genom munnen får vi i oss oförberedd luft som är kall, torr och full av partiklar, vilket gör att luftvägarna blir irriterade, inflammerade och trånga. Därför borde vi både andas in och ut genom näsan.

2. Magen
Andningen ska nå ner i de nedersta delarna av lungorna, till diafragman som är vår viktigaste andningsmuskel. Men tänk på att djupa andetag och stora andetag inte är samma sak. Den andra principen innebär alltså att andningen ska vara djup, men att andetagen ska vara små. Vår diafragma är formad som ett paraply. När vi andas in så rör den sig ner och expanderar i alla riktningar – fram, mot sidorna och bak. Därför handlar det inte bara om att magen ska ut och in när du andas.

3. Långsamt
Du ska ta ungefär åtta till tolv andetag per minut. Men de flesta av oss andas mycket mer än så, vilket jag har upptäckt genom att räkna på andra människor i smyg. Ofta andas vi 18-25 gånger per minut.

Annons
Annons

4. Rytmik
Hur andas du när du koncentrerar dig, skriver ett sms eller sitter framför datorn? Det är väldigt vanligt att man håller andan i sådana situationer. På natten kallar vi det för sömnapné, och det har mycket negativa effekter på vår sömn och hälsa. Under dagtid kallar jag det för koncentrationsapné, och kan liknas vid att köra bil väldigt ryckigt. Tänk dig att man först har foten på gaspedalen för att i nästa sekund ha den på bromsen. Precis så blir din andning när du har koncentrationsapné.

5. Tystnad
När vi frustar, pustar, harklar, suckar eller snorar så andas vi egentligen. Varje gång vi ger ifrån oss ett ljud så kommer det nämligen luft ut och in ur våra lungor. De här andetagen är väldigt ineffektiva och skapar onödigt mycket belastning på kroppen. Så försök andas i tystnad.

Text Anders Olsson

LÄS OCKSÅ: Yogisk andning kan lindra depressioner

LÄS OCKSÅ: Andningsövning för tuffa situationer

VIDEO: Balansera dig med växelandning

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.