YOGA WORLD
Annons
Asana

5 steg till handstående i hollowposition

Handstående i hollowposition är en avancerad position som ställer stora krav på både styrka och balans, och som en fin bonus sträcker du även ut överkroppens framsida.

För att komma upp i den här positionen måste blicken röra sig från en punkt mellan tummarna, vidare till armarna och slutligen uppåt samtidigt som du drar in hakan mot bröstet. På så vis öppnar du upp bröstet samtidigt som du sträcker ut ryggraden. Bröstöppningen utgör en motvikt till underkroppen i positionens senare faser. Positionen är väldigt utmanande, eftersom det krävs ett stort mått av kroppskontroll för att lyckas med den. Alla former av hand- och huvudstående vänder på blodflödet i kroppen, vilket förbättrar blodcirkulationen, stärker immunförsvaret och förebygger sjukdomar genom att stimulera thymuskörteln. Positionen hjälper dig att utveckla kroppskontroll och balans, och bygger upp självförtroendet inför andra avancerade poser. Den konkava ställning du håller ryggraden i (hollowposition) har massvis med fördelar. Du öppnar bland annat upp både bröst och axlar, samt förlänger magmusklerna och höftböjarna. Dessutom förbättras rörligheten i handleder och fingrar.

Vanliga misstag
Först och främst måste du kunna gå upp i vanligt handstående med rak kropp innan du går vidare till den här mer avancerade varianten, annars är risken stor att du misslyckas. Ett annat vanligt misstag är att benen hamnar för långt framför huvudet innan bröstet är tillräckligt öppet, vilket gör det svårare att hitta balansen eftersom kroppsvikten fördelas ojämnt. Balansen påverkas också negativt om du är för snabb i dina rörelser, eftersom det tar lite tid att synka musklerna med den speciella form av kroppskännedom som positionen kräver. Tänk också på att du kan tappa kontrollen – och till och med skada dig – om du går för djupt i positionen.

5 tips för att få till det

  • Öva på vanligt handstående för att bygga den styrka och stabilitet som krävs.
  • Träna mot en vägg för att bygga det självförtroende och utveckla den kroppsmedvetenhet som krävs. Tänk bara på att väggen ska fungera som ett säkerhetsnät – du får inte bli beroende av den för att hitta balansen.
  • I takt med att ditt självförtroende växer kan du börja flytta dig bort från väggen. Testa att först jobba med saxade ben, eftersom det ger en högre grad av kontroll och hjälper dig att hitta balansen snabbare. Det hjälper dig även att komma ner från positionen på ett mer kontrollerat sätt.
  • Var konsekvent – men även tålmodig – i din träning. Tänk på att det är en utmanande position.
  • Tillämpa sunt förnuft och vila om du blir trött.

Var medveten om din kropp
Kroppens positionering är a och o när du går upp i handstående i hollowposition – det kan utgöra skillnaden mellan perfekt balans och att tippa över. Därför är det viktigt att du tränar upp din kroppsmedvetenhet. Om du hela tiden är medveten om var alla kroppsdelar befinner sig vid varje given tidpunkt kommer det att bli mycket enklare att ta sig upp och ner, plus att din balans förbättras. Givetvis går det åt både tid och tålamod för att utveckla den sortens medvetenhet, samt bygga den muskelstyrka som krävs för att hitta balansen i denna avancerade variant av handstående. Glöm heller inte att ha kul på vägen dit!

Handstående i hollowposition är en utmanande position som ställer stora krav på både styrka och balans.

Text Jake White

LÄS OCKSÅ: Dylan Werners 3 bästa tips för handstående

LÄS OCKSÅ: 4 positioner som lägger grunden för din bålstabilitet

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga