Yoga World
Annons
Annons
Yogaliv

5 sätt att göra yoga till en del av din vardag – på riktigt

  • SPRID KÄRLEK Alla vill vi förändra världen till det bättre, men det kan vara svårt att lyckas med i någon större skala. När allt kommer omkring är ju du bara en person. Börja därför med ditt lilla hörn av världen. Le mot främlingar. Res dig för äldre på bussen. Lägg en lapp med ett positivt budskap i fickan på ett par jeans i klädaffären. Bjud personen bakom dig i kön på kaffe. Börja tillämpa den österländska filosofin om ahimsa (icke-våld), genom att sprida medkänsla i din omgivning. Kanske får du något tillbaka, kanske inte – men det är inte poängen. Bara gör det utan att tänka på vad du kan få ut av det.
  • VARJE ANDETAG RÄKNAS Pranayama är en otroligt kraftfull andningsteknik som alla yogautövare borde tillämpa i vardagen. Jo, jag vet – bortsett från det faktum att det är en metod som måste förevisas av en erfaren pranayama-instruktör (som är ganska sällsynta) är det ytterligare en sak som vi måste pressa in i våra redan späckade scheman. Så börja i liten skala. Tänk på yoga som ren andningsträning och låt andningen vara det som kommer först. Visst, det är inte pranayama, men det är en färdighet du kommer att behöva när det väl är dags att uppgradera till den äkta varan.
  • SKYNDA LÅNGSAMT De allra flesta av oss har en position som vi drömmer om att få utföra med perfektion. För min del är det bryggan. Själv vet jag att jag aldrig kommer att lyckas gå upp i den där vackra bågen, såvida jag inte först rensar sinnet från allt som pågår runt omkring och hittar rätt typ av flow i både kropp och andning – en process som kan ta väldigt lång tid. Så vilken din drömposition än är måste du förbereda dig noggrant. Läs om hur den ser ut rent anatomiskt, vilka andra poser som kan vara till hjälp, och viktigast av allt – ta god tid på dig och se till att ha kul på vägen.
  • POSITIV MULTITASKING För att bättre kunna förstå alla de underbara fördelar yogaträning för med sig bör du fördjupa dina kunskaper. Att läsa Yoga World är en bra start, men komplettera gärna med någon bra podcast eller ljudbok som du kan lyssna på medan du pendlar till jobbet eller promenerar till dagis för att hämta barnen. Ta reda på hur du på bästa sätt kan få dig lite yogateori till livs som komplement till all praktik.
  • NÅ DITT MÅL Alla önskar vi att någon gång få uppleva det där fantastiska, felfria och inspirerande 90-minuterspasset som kommer att slå alla lycraklädda posörer på Instagram med häpnad – men så länge du inte gör något varje dag för att nå dit kommer det aldrig att bli verklighet. Så behåll gärna din dröm som ett mål att sträva mot, och påbörja resan dit redan idag om du vill att den ska slå in. Börja återigen i liten skala. Tillbringa så mycket tid som möjligt på mattan, även om det ibland bara blir tio minuter. Det är bättre att göra avslappnande solhälsningar i tio minuter än att sitta motsvarande tid på YouTube och irritera sig på alla superslanka rörlighetsfenomen man hittar där.

Text Meg Jackson

LÄS OCKSÅ: Medveten andning – andas bättre både på yogamattan och i vardagen

Annons
Annons

LÄS OCKSÅ: Så blir du mer mindful i vardagen

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
sara.valfridsson@dohi.se 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.