Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Yoga World
Annons
Annons
Yoga

5 sätt att använda yogan i all sorts träning

Förutom dessa 7 myter om yogis, så är en annan myt att yogis bara yogar och aldrig tränar något annat. Men det händer! Ganska ofta faktiskt. Så oroa dig inte om detta stämmer in på dig – du behöver inte rulla ihop yogamattan, riva sönder dina yogacertifikat och avstå från att någonsin igen yttra ett ”ommm”. Verkligheten är den att man ibland vill ta ut sig helt och göra ett galet uppochnervänt handstående chaturanga-laddat pass, bara för att det känns bra. Ibland vill man cykla, och ibland vill man till och med sticka ut och springa – något som man kanske kommer ångra när man når fram till den där första uppförsbacken, men det är en helt annan historia.

Men om du är en sådan som yogi som även tränar annat, varför inte jobba på att få in inslag av yoga i dina andra aktiviteter – de där som får dig att flåsa och svettas, och som ligger långt bort från din vanliga yogapraktik? Det innebär att du, även om du inte står i en traditionell yogaposition, under löpturen använder, utvecklar, undersöker och förbättrar många av de saker som kommer göra det enklare för dig nästa gång det är dags för din ”traditionella” praktik.

Här får du därför 5 sätt att använda yogan i all sorts träning:

1. Balansera andningen (pranayama)
Det här är ett praktiskt sätt att hindra hjärnan från att tänka tankar som ”Nej… det går inte… jag måste stanna… jag dör… och titta, en söt hund! Vart var jag nu? Just det, jag höll på att dö…” och centrera tankarna på något användbart istället. När ditt fokus enbart ligger på andningen är det svårt att fokusera på något annat. Du lever officiellt i nuet, och det är där du vill vara. Börja med att uppmärksamma om dina in- och utandningar är lika långa. Du kan prova att räkna andetagen för att hjälpa dig själv att jobba på din förmåga att kontrollera dem. Det kanske funkar att matcha andetagen med antalet steg du tar. Om det inte funkar för dig ska du andas på det sätt som känns bekvämt för dig, låta pulsen sjunka igen och kanske prova igen om ett tag.

Annons
Annons

2. Mer medvetenhet (svadhyaya)
En av de viktigaste delarna av det yogiska livet är att verkligen gå in på djupet av sig själv. Att lära sig om varför man gör det man gör, hur man gör det och om det finns bättre sätt att gå tillväga kan vara en riktigt spännande och lärorik process. Detta kan man göra under löpturen genom att göra en helkroppsskanning och fråga sig själv en rad frågor. Är jag mjuk i blicken? Spänner jag käken? Axlarna då? Svänger jag med armarna för mycket? Kan jag känna höftböjarna skjuta ifrån i varje steg? Känns ena benet mer dominant än det andra? (Lätt att se i extrema fall – då skulle man springa runt i cirkel!) Kan jag uppmärksamma varje löpsteg; hur varje fot lyfter, rör sig, landar, rullar, skjuter ifrån? Det som är bra med den här tekniken är att när helkroppsskanningen har har nått fötterna har axlarna ofta lyckats åka upp mot öronen igen, så den tål att upprepas många gånger om.

3. Tänj på gränserna (tapas)
Tyvärr pratar vi inte om en massa smaskiga tapasrätter här. Tapas hänvisar till den praktik och de beteenden som hjälper oss att bli av med allt det negativa som håller oss tillbaka på vår yogiska resa, och tar med oss mot den ultimata slutdestinationen: upplysningen. För vissa innebär det kanske den där lilla rösten som säger något i stil med ”om du springer den där vägen kommer du aldrig ta dig uppför backen, du kommer misslyckas totalt och du är en hemsk person” innan man ens tagit på sig skorna. Men det är viktigt att komma ihåg att använda sig av tapas på yogiskt vis, man ska inte göra det för svårt för sig. Utmaningen ligger i att hitta den perfekta balansen där man pushar sig själv lite utanför det normala för att se vad man skulle kunna uppnå, och på så vis jobbar på att bli starkare än någonsin förut.

4. Aktiv men snäll (ahimsa)
Det här är kanske den viktigaste yogaprincipen vi försöker eftersträva. Vad betyder ahimsa? I ett nötskal innebär det att undvika att skada andra och oss själva genom både handlingar och tankar. Det kanske inte känns som något nytt, men det är verkligen viktigt. Det är möjligt att vara snäll mot sig själv samtidigt som man utmanar sina förutfattade meningar om vad man faktiskt klarar av – så det inte motsäger tapas. Som med så många andra saker handlar det om intentionen. För vissa är det viktigt att då och då checka in med sig själv och ta en titt på sina motiv. Varför man exempelvis tänker ta en löptur när man har ont i ryggen och egentligen behöver vila. Eller varför man blir irriterad på att personen framför sig på gatan går så långsamt att man själv måste sakta ner. Eller varför man svär och klankar ner på sig själv inombords bara för att man inte sprang lika fort som man gjort dagen innan. De aktiviteter och den träning vi gör ska vara bra för oss, men de kommer bara vara bra om vi är snälla mot oss själva.

5. Var stark, stadig, lätt och bekväm (sthira sukham asanam)
Denna fras är populär bland yogalärare att citera från Patanjalis Yoga Sutras, förmodligen för att den är både relevant och lätt att komma ihåg, och den ger oss en kortfattad vägledning om hur vår praktik bör vara. ”Sthira” kan översättas till stark, stadig eller stilla, och ”sukh” till fylld av lätthet, bekväm eller avslappnad. Men den här frasen kan även tillämpas på mycket av det vi gör utanför mattan, i synnerhet vår träning. Om vi kan hitta den där perfekta kombinationen av stabilitet i vår satsning, styrka i våra rörelser, lätthet i våra handlingar och hur bekvämt och fantastiskt det kan kännas efter träningen, så kan vi ta del av fördelarna även på vår tid utanför mattan.

Läs mer om yoga och löpning – den perfekta kombinationen.

Lämna en kommentar

1