YOGA WORLD
Annons
Yogaliv

5 knep för en medveten andning

Vi vet alla att yoga är bra för att motverka och lindra stress, och en av de största anledningarna till det är att yoga påverkar vår andning. När vi är på mattan så fokuserar vi mycket på hur vi ska andas och många av positionerna hjälper oss på vägen genom att öppna upp andningsvägarna. Läs vidare för att ta reda på hur du gör för att andas medvetet.

1. NÄSAN
Bra andning börjar i näsan. Här blir den inandade luften fuktig, varm och rensad från bakterier innan den når luftvägarna och lungorna. När vi andas ut så värms näsan upp och återfuktas eftersom luften som kommer från lungorna är kroppstempererad och består av 100 procent fukt. Andas vi in genom munnen får vi i oss oförberedd luft som är kall, torr och full av partiklar, vilket gör att luftvägarna blir irriterade, inflammerade och trånga. Därför borde vi både andas in och ut genom näsan.

2. MAGEN
Andningen ska nå ner i de nedersta delarna av lungorna, till diafragman som är vår viktigaste andningsmuskel. Men tänk på att djupa andetag och stora andetag inte är samma sak. Den andra principen innebär alltså att andningen ska vara djup, men att andetagen ska vara små. Vår diafragma är formad som ett paraply. När vi andas in så rör den sig ner och expanderar i alla riktningar – fram, mot sidorna och bak. Därför handlar det inte bara om att magen ska ut och in när du andas.

3. LÅNGSAMT
Du ska ta ungefär åtta till tolv andetag per minut. Men de flesta av oss andas mycket mer än så, vilket jag har upptäckt genom att räkna på andra människor i smyg. Ofta andas vi 18–25 gånger per minut.

4. RYTMIK
Hur andas du när du koncentrerar dig, skriver ett sms eller sitter framför datorn? Det är väldigt vanligt att man håller andan i sådana situationer. På natten kallar vi det för sömnapné, och det har mycket negativa effekter på vår sömn och hälsa. Under dagtid kallar jag det för koncentrationsapné, och kan liknas vid att köra bil väldigt ryckigt. Tänk dig att man först har foten på gaspedalen för att i nästa sekund ha den på bromsen. Precis så blir din andning när du har koncentrationsapné.

5. TYSTNAD
När vi frustar, pustar, harklar, suckar eller snorar så andas vi egentligen. Varje gång vi ger ifrån oss ett ljud så kommer det nämligen luft ut och in från våra lungor. De här andetagen är väldigt ineffektiva och skapar onödigt mycket belastning på kroppen. Så försök andas i tystnad.

Känner du dig stressad i din vardag? Läs om hur du kan Stressa ner med yoga och meditation.

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga