YOGA WORLD
Annons
Asana

4 yogapositioner som hjälper mot dålig blodcirkulation

Dålig blodcirkulation i benen (kallas även perifer kärlsjukdom) beror på förträngningar i kärlen, vilket försämrar blodflödet ut till armar, ben och inre organ. Blodet kan därför inte längre syresätta kroppens perifera delar lika effektivt som tidigare, vilket kan orsaka smärtor (vanligtvis i benen).

Bland symtomen märks värk i benen under promenad, kramp i armar eller ben efter fysisk aktivitet, kalla fötter, vadsmärtor, känselbortfall i benen, håravfall på benen, sår på fötterna eller benen som inte läker, långsam tånagelväxt och impotens hos män. Dålig kosthållning, skadliga vanor som rökning och avsaknad av motion kan orsaka dålig blodcirkulation i benen – något som kan rättas till med hjälp av yoga, tekniker för djupandning och en nyttigare kost. Som bonus kommer du dessutom att må bättre både fysiskt och psykiskt av alla positiva förändringar.

  1. Triangeln (Trikonasana) Stå med fötterna brett isär. Vrid höger fot åt höger, medan vänster fot pekar rakt fram, så att fötterna befinner sig i 90 graders vinkel mot varandra. Andas in och lyft armarna utåt sidorna tills de når axelhöjd. Skjut fram bröstet medan du lutar dig åt höger och placerar höger hand på höger ben (målet är att du ska kunna ta tag om stortån) medan du andas ut. Andas in och sträck vänster arm uppåt. Andas sedan ut samtidigt som du försiktigt vänder på huvudet och lyfter blicken mot vänsterhanden. Om du upplever obehag i nacken kan du vrida på nacken för att hålla huvudet i en neutral position istället. Håll kvar i tre andetag och kom upp ur positionen. Upprepa på andra sidan. AFFIRMATION: Jag inhämtar energi och låter den flöda genom min hela existens (andas in/andas ut).
  2. Krigaren 2 (Virabradrasana B) Stå med fötterna brett isär och händerna på höfterna. Vrid den ena foten utåt så att fötterna befinner sig i 90 graders vinkel mot varandra. Böj knäet på det ben där foten pekar åt sidan. Andas in och lyft upp armarna tills de är parallella med golvet. Slappna av i axlarna och lyft blicken mot handens baksida. Håll kvar i två andetag, andas sedan in och gå upp ur positionen. Upprepa på andra sidan. AFFIRMATION: Jag är lugn och stilla på min allra djupaste existensnivå (andas in/andas ut).
  3. Variant av duvan (Variant av Eka Pada Rajakapotasana) Börja stående på knä. Placera höger ben vikt framför dig så att knäet är böjt och foten pekar bakåt mot vänster höft. Försök att även nå ner med höger skinka mot golvet. Sträck ut vänster ben bakom dig, med ovansidan av foten mot golvet och hälen uppvänd. Händerna kan du antingen placera på golvet på varsin sida av höfterna eller utsträckta framför höger skenben. För en djupare rörelse kan du luta dig fram med överkroppen över höger ben och sträcka ut armarna med pannan i golvet. Håll kvar i fem andetag. Andas sedan in medan du försiktigt kommer upp. Upprepa med vänster ben framför kroppen. AFFIRMATION: Jag andas in den helande livskraften (andas in) och släpper ut allt som gör mig trött och orkeslös (andas ut).
  4. Axelstående (Sarvangasana) Ligg på rygg och lyft upp benen i luften. Det finns ett par varianter av den här positionen. Du kan fortsätta att ligga med fötterna i luften eller gå vidare till att lyfta upp rumpan och stötta höfterna med händerna. För den fullständiga varianten ska du andas in, lyfta upp rumpan och stötta upp ländryggen med händerna. Sträck ut hela kroppen och lyft blicken mot tårna. Håll kvar i tio andetag och gå sedan ner på utandning medan du håller kvar händerna under ländryggen som stöd. Vila innan du sätter dig upp. AFFIRMATION: Jag andas in kärlek (andas in) och andas ut kärlek (andas ut).

Maten som hjälper
Följande livsmedel kan hjälpa mot dålig blodcirkulation: äppelcidervinäger (en tesked innan måltid), svart melass (en tesked på morgonen och en på kvällen), cayennepeppar (i maten) och kokosolja (i maten). Testa ett i taget under tre veckor, så att du kan se vad effekten blir och vilket av dem som funkar bäst för dig. Avbryt genast om du upplever obehag. Du kan också uppsöka en naturopat för en mer individuellt anpassad kostplan.

Så säger din kropp
Försämrad blodcirkulation yttrar sig inte bara i form av värk, utan också som nedsatt allmänhälsa eftersom tillflödet av syre och näringsämnen minskar. Tänk tillbaka på när du märkte av symtomen för första gången och vad som hände i ditt liv precis innan de dök upp. På så vis får du kanske några ledtrådar till vad du behöver förändra. Blodcirkulationen påverkas negativt om du bär på ilska, rädsla, självhat, självkritik, hjärtesorg och besvikelse, men även ett tappat självförtroende till följd av ett misslyckande kan ligga bakom.

Sök i ditt inre med hjälp av meditation, mindfulness och yoga för att hitta svar, och när du gjort det kan du låta läkeprocessen fortsätta med hjälp av yoga. Dessutom påskyndar du läkandet ytterligare genom att både ge och ta emot kärlek.

Text: Sarah Swindlehurst 

LÄS MER: Yogaterapi mot ångest

 

Tags : Yogaterapi
Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga