YOGA WORLD
Annons
Asana

4 yogapositioner som förändrar ditt perspektiv

Det är när vi utmanar oss själva som vi börjar växa och utvecklas som människor. Här tar vi därför en titt på hur man kan leka med avancerade varianter av fyra traditionella asanas.

Pilbågen (dhanurasana)

Pilbågen (dhanurasana) är en intensiv bakåtböjning där vi skapar en koppling till mattan och hjärtat genom att ligga på mage och ta stöd från vår core, och håller i fotlederna för att öppna upp hjärtat mot solen. Det är ryggraden som representerar pilbågen. Tanken är att göra en bakåtböjning med ryggraden – och på så vis få vår fysiska kropp att föreställa en pilbåge – genom att utmana den och lära sig att använda den effektivt, inom dess fysiska begränsningar. Den här asanan kräver en hel del tålamod. Vi går sakta, ett andetag i taget, in i den fulländade positionen med fötterna mot huvudet. I pilbågen kan du spänna kroppen precis som en pilbåge som är på väg att skjuta iväg en pil och träffa måltavlan. Positionen ställer frågan om du är redo att nå dina mål. Den här varianten är en avancerad position som kräver en ordentlig uppvärmning, öppna axlar och en stark ländrygg.

Kompassen (parivrtta surya yantrasana)

Kompassen (parivrtta surya yantrasana) är en utmanande asana eftersom den sträcker ut baksida lår och öppnar upp axlarna. Den görs oftast av mer erfarna yogis eftersom den är rätt komplex och bör utföras med en stor skopa tålamod och respekt. Det är viktigt att värma upp baksida lår, höfter, ljumskar, axlar och ryggrad innan man gör denna asana. I den här varianten grundar vi oss i positionen genom det böjda benet och sträcker ut ordentligt genom att hålla det upphöjda benet tätt intill kroppen. Genom att peka med tårna, istället för att flexa foten som man gör i den traditionella positionen, förändrar vi linjen. Den här positionen kräver en rejäl dos styrka och flexibilitet. Ett bra nybörjartips är att alltid köra några solhälsningar (surya namaskar) som uppvärmning innan man ger sig på den. Tänk dessutom på att böja knäna eller använda dig av ett yogabälte som stöd. Försök att inte sjunka ihop i kroppen heller – det är viktigt att sitta rakt på sittbenen. Genom att andas ordentligt kan du lättare hålla balansen och kontrollera positionen.

Underarmsstående (pincha mayurasana)

Underarmsstående (pincha mayurasana) är en armbalans som tar kroppen på en resa där du hamnar upp och ner, och grunden förflyttas från benen till armarna. Kraften i den här positionen är den där fysiska påminnelsen om att vi är kapabla till så mycket mer, och att vår kraft och vårt inre är så oerhört stort. Den här fysiska upplevelsen hjälper oss känna kopplingen till våra rädslor, andas djupt och förflytta oss genom dem. Stunden då man lär sig hålla en position upp och ner är ett sanningens ögonblick. Vi kan se på den här upplevelsen hur vi vill: vi kan ta oss an rädslan och välja att känna oss levande, eller välja frihet och tillåta oss själva att falla utan att vara rädda för vad som sker när vi landar. Den traditionella positionen görs med båda benen helt utsträckta och man kan även göra den med benen i skorpionen, det vill säga så att fötterna tar i pannan. I den här varianten använder vi oss av benen för att prova oss fram och hitta balansen – vi leker med valet mellan kontroll och frihet – för att se om vi kommer hålla positionen eller falla.

Bryggan (urdhva dhanurasana)

Bryggan (urdhva dhanurasana) är en energigivande och stärkande position. Vi kanske inte tänker så mycket på tidlöshet, utöver materiella ting, när vi går genom våra cykler av födsel, liv, död och återfödsel. Genom att göra den här positionen, som passande nog även kallas hjulet, får vi möjligheten att känna kopplingen till en djup och oföränderlig aspekt av vår sanna natur, vilket tillåter oss att släppa taget om alla de onödiga saker vi hänger upp oss på, och istället lyssna till våra hjärtan. Den här positionen hjälper oss att förstå hur man observerar livet utan att reagera på det, att se känslorna istället för att utsättas för dem, att öppna upp hjärtat till fullo och lyssna till vad det har att säga, att fylla lungorna med syre och låta dem visa oss hur det känns att andas. I den traditionella positionen är armarna raka med handflatorna och fotsulorna i golvet. I den här varianten står vi på underarmarna och låter bröstkorgen utvidgas ordentligt, vilket gör att vi utvecklar en starkare koppling till mattan. Vi står på tårna, lyfter höfterna högt upp mot himlen och leker med balansen.

Text Eleonora Zampatti Foto Claire Sheprow

LÄS OCKSÅ: Playing with pincha – underarmsstående

LÄS OCKSÅ: Det kan vi lära oss av djurpositionerna

 

Sara Valfridsson

Sara Valfridsson

Chefredaktör
[email protected] 0470-76 24 00

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga