YOGA WORLD
Annons
Själsliv

3 yogiska steg som lättar din ångest

Känner du till den där ångestkänslan som gör att halsen täpps igen, du får svårt att andas, magen vrider sig och du knappt fungerar över huvud taget? Har du någonsin legat i sängen och försökt sova samtidigt som din olydiga och motvilliga hjärna rusar från punkt A till B och tillbaka igen, som vilda bin som cirkulerar runt en bikupa? Det är ett jobbigt tillstånd att befinna sig i, men det öppnar upp för intressanta analyser om varför det här egentligen sker.

Tidigare idag hade jag ingen tanke på att oroa mig över att mina föräldrar skulle insjukna, att lånen skulle betalas i tid eller över mitt pensionssparande (eller brist på det). Och egentligen hände ingenting som ändrade på det mellan klockan tre och senare på kvällen då solen gick ner, men ändå förstorades min ångest helt plötsligt tusenfalt. Tillräckligt för att hålla mig vaken, full av ångest och oro, sömnlös och djupt försjunken i mina tankar. Men jag får inte pusselbitarna att stämma – ingenting har ju förändrats. Men när jag börjar analysera saken inser jag att någonting faktiskt har förändrats. En liten grej. Och den lilla grejen var mitt sinnestillstånd.

Den goda nyheten är att ditt (eller mitt) sinnestillstånd kan lika lätt skifta åt det ena hållet som det andra. Negativt och positivt.

3 STEG MOT LÄTTNAD

1. Uppmärksamma din andning: det är fysiskt omöjligt att ha ångest och andas djupt på samma gång. Tänk på det – hur är din andning när du snyftar och är upprörd? Hur svarar din kropp när du överraskas eller blir chockad? Vad innebär det ”att ha andan i halsen”? Andas ut och räkna till fyra. Fokusera dig på utandningen och känn ångesten lämna din kropp.

2. Leta efter spänningar i kroppen och mjuka upp musklerna där de sitter: mjuka upp ögonen långt bak i ögonhålan. Slappna av i de små musklerna som sitter runt om ögonen. Släta ut huden i pannan, mellan ögonbrynen och kindbenen. Gå sedan igenom hela kroppen, från tårna till toppen av huvudet, metodiskt och med fokus på att slappna av i varje kroppsdel. Uppmärksamma särskilt områden där dina spänningar brukar sitta. Det kan handla om magen eller halsen, eller så kanske det varierar beroende på omständigheterna. När du är medveten om dina tendenser har du chansen att omvända dess effekt.

3. Kom ihåg att rädsla och tillit inte kan samexistera: du måste välja en. Välj tillit. Kort sagt innebär rädsla avsaknaden av tillit och har man tillit säkerställer man avsaknaden av rädsla. Om oro och ångest har tagit över din hjärna har du någonstans på vägen tappat din tillit. Hitta tillbaka till den där platsen genom att skriva dagbok, be, läsa, meditera eller genom att upprepa mantran.

Om du är riktigt orolig över din situation kan du fundera över vad du kan göra åt det just nu. Om det finns något ska du ta tag i det direkt. Börja med att hitta en lösning. Om du inte hittar något ska du inte slösa din energi på det. Uppmärksamma din andning och ta tillbaka kontrollen över hur du mår – skala försiktigt av lager på lager av ångest, tills den är helt borta. Men om du mår riktigt dåligt och lider av din ångest kan det vara en bra idé att besöka din vårdcentral för att få professionell hjälp.

Av Eryn Kirkwood

Här kan du läsa om hur yoga kan hjälpa mot ångest och depression.

Lämna en kommentar

Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga